den 1 september gör det SLG-ägda reseföretaget
Always en lansering i Sverige av den nya researrangören och
varumärket Bridge, som Travel News berättade om i förra
numret (se TN juli/99) men då i samband med en motsvarande
satsning på den norska marknaden. Att lanseringen i Sverige
görs redan nu har enligt vad Travel News erfar varit bestämt
sedan länge. Det tidiga utspelet i Norge i början av
sommaren gjordes av rent taktiska skäl när det stod
klart att konkurrenten Fritidsresegruppens skulle ta över
den norska researrangören Prisma. Bridge är långtifrån
någon nyhet i Storbritannien. Företaget har funnits
i ett halvsekel och köptes 1997 av Airtours, SLG:s brittiska
ägare. I Storbritannien säljs årligen cirka 400
000 av Bridges storstadsresor och de flesta distribueras via resebyråledet,
vilket de även kommer att göra i Sverige.
– I september kommer vi att ha kontrakterat 50 prioriterade
resebyråer som säljer Bridge och i april nästa
år räknar vi med att utöka till 90-100 resebyråer,
säger Peter Nordin, chef för Bridge i Sverige. Kring
den 20 augusti hade han fått klart med 20 resebyråer,
5-6 till skulle hinnas med fram till starten och under september
beräknades ytterligare 15 byråer ansluta sig till försäljningsnätet.
Klara att sälja Bridge var då ett mindre antal Travelnet-resebyråer,
Scanworld, Norrtälje Resebyrå samt Opalresor som ingår
i Bengt-Martins Resetjänst. Det var i skrivande stund ännu
inte klart om Ticket, Sveriges största privatresebyråkedja,
kommer att sälja den nya produkten.
– Vi har fått en propå från Always och vi
för en diskussion. Om vi ska sälja Bridge så räknar
vi naturligtvis med att få bra villkor som den stora samarbetspartner
vi då blir, säger Anders Holst, VD i Ticket. Samtidigt
som chartermarknaden i år slår nya rekord anses den
vid det här laget ganska mättad. Lanseringen av Bridge
och förvärven av researrangörerna Trivselresor
och Globetrotter i juni kan ses mot bakgrund av att tillväxten
för paketresor med reguljärflyg har större potential.
– Målsättningen är 20 000 Bridge-resenärer
under första året som slutar sista september år
2000 och en fördubbling efter det andra året. På
fyra års sikt ska Bridge bli störst på paketerade
storstadsresor med reguljärflyg, säger Peter Nordin.
Risken för att konkurrera med sig själv – både
Always och systerföretaget Ving säljer storstadsresor
– bedömer han som relativt liten då resorna skiljer
sig åt såväl produkt- som prismässigt. Always
storstadsresor sker med charterflyg vilket betyder fasta avgångstider
och några hundralappar lägre pris. Medan Bridges resenärer
flyger reguljärt och på flexibla tider.
– Men fem konkurrerande Londonprogram i företaget? Det
kan inte vara en situation som man precis drömmer om, säger
en person som Travel News talat med. Konkurrensen mellan de olika
researrangörerna inom SLG står nu inte längre
bara mellan charterbolagen Ving, Always och Spies utan också
av nämnda Trivselresor och Globetrotter (se artikel), som
säkert vill visa för de nya ägarna vad de går
för. För ägaren Airtours är det här första
gången som britterna lanserar en av sina produkter utomlands.
I Storbritannien omfattar Bridges program hela 110 destinationer,
företrädesvis storstäder i Europa men även
i USA. I Skandinavien går SLG ut något försiktigare
med 29 städer i Europa plus New York. Viktiga samarbetspartners
blir reguljärflygbolagen. Strategin har varit att samarbeta
med alla de stora, i utgångsskedet totalt 15 flygbolag,
för att slippa vara beroende av någon. Bridge-produkten
bygger på en hög grad av flexibilitet, men här
kan flygbolagens hela flora av restriktioner ställa till
det. ’
– I England har Bridge inga som helst begränsningar på
flyget, som kravet i Skandinavien på övernattning mellan
lördag och söndag. Men jag har goda förhoppningar
om att vi ska kunna lösa den frågan, säger Peter
Nordin. RB
TN 7/99