Annons:

Annons:

Premium

Framtidens resebyrå: smalare men starkare

Föreställ dig följande: Du har redan checkat in till din Atlantflygning och har valt att sitta på plats 15C. Du har beställt den där vegetariska rätten som brukar ta slut. Du vet att du kommer att landa i ett 35-gradigt Los Angeles om cirka 12 timmar. Och - du vet vilken hyrbil du kommer att köra till det bokade hotellet. Och du har gjort allt hemma och insupit all information vid kaffebordet med hjälp av mobiltelefonen, dina kreditkortsuppgifter och en trådlös internetuppkoppling. Det aktualiserar frågan: Är det traditionella resebyråkontoret relevant i en digital värld? I en marknad präglad av interaktiva lösningar där konsumenten egenhändigt kan sköta både flyg- och hotellbokningar, och dessutom hyra bil och boka greenfees, behövs då resebyrån i samma omfattning? Travel News har diskuterat resebyråns förutsättningar och framtida utmaningar. Text: Adam Rosander

Digitaliseringen innebär förändrade förutsättningar för aktörer i resebranschen. Det är en realitet branschen vant sig vid. Den förre detta Spray-ägda internetresebyrån MrJet grundades redan 1997 och brittiska ebookers.com etablerades 1998, på sätt och vis ett stycke digital nutidshistoria som banat väg för dagens leverantörer. De traditionella resebyråerna har alltså parerat tuff konkurrens från onlinemarknaden i över tjugo år.      

Har du redan Premium? .

Prova Premium under sommaren för 199 kr

Ingår

  • Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
  • Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
  • Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete
  • Och mycket, mycket mer!

Köp Premium

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.