Annons:

Nytt bolag startar flygkrig på Island

Lågkostnadsbolaget Iceland Express har startat rena flygkriget på Island. Icelandair, som i det närmaste haft monopol i 30 år, sänkte omedelbart priserna - i vissa fall till lägre än hälften.

Iceland Express anklagar Icelandair för prisdumpning och har anmält ärendet till konkurrensmyndigheterna.
– Vi räknade med en konkurrenssituation, men inte att Icelandair så tydligt och dramatiskt skulle sänka priserna på de sträckor som vi flyger, säger Ludvik Georgsson, ansvarig för den internationella verksamheten och en av åtta huvudägare till det nya lågkostnadsbolaget.
Iceland Express skulle egentligen bli ett traditionellt bolag, men terrorattackerna den 11 september ändrade planerna.
– Businessclass kändes inte längre som rätt väg att gå, konstaterar Ludvik vars bror Johannes Georgsson, med mångårig erfarenhet som SAS-chef på Island, är Iceland Express vd.
Efter tre års förberedelser inledde det lilla bolag sin trafik med en tur och retur per dag mellan Reykjavik och London-Stansted samt Köpenhamn i februari i år. De billigaste tur och returbiljetterna kostar 1 300 danska kronor, de dyraste 3 500.
– Vi startade i sämsta tänkbara säsong för att visa att vi är seriösa och långsiktiga, säger Ludvik Georgsson när Travel News träffar honom i Stockholm.
I mars var Iceland Express kabinfaktor 60 procent, i april 70 och siffrorna försämrades inte i maj – före den verkliga högsäsongen för flyg till Island.
Hittills har 40 procent av trafiken genereras från utlandet. Express har skapat en ny marknad av resenärer. Flygtrafiken till och från Island ökade sensationellt med 18 procent i mars och 35 procent i april och Express har tagit 15 procent av marknaden.
– Från och med april visar vi ekonomiskt svarta siffror, men jag vill inte tala om med hur mycket, säger Ludvik Georgsson.
Han gör dock ingen hemlighet av att Iceland Express hade förväntat sig högre vinst, men skyller på den pressade prisbilden som skapades av Icelandairs prissänkningar.
Framgången för Iceland Express har skapat en förväntan på fler flygplan och nya rutter. Men Ludvik Georgsson säger att Iceland Express lärt sig av andra lågkostnadsbolags misstag och skyndar långsamt.
– Först när vi är säkra på att marknaden finns så utökar vi.
Hittills flyger islänningarna med en leasad Boeing 737-300 från brittiska operatören Astraeaus.
ulf wallin

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024