Goodjet har kallat till en presskonferens vid 15-tiden på torsdagen. Enligt branschrykten har Goodjet fortfarande inte fått någon betalning av de nya holländska ägarna och konkurrerande svenska flygbolag bedömer att Goodjet förlorar minst en miljon om dagen. De senaste kabinsifforna på inrikesflygningarna ska i bästa fall (på linjen Malmö-Stockholm) ligga på 30 procent.
Anders Lidman, delägare i Goodjet, säger däremot till Travel News att Goodjet nu är mycket nära break even ekonomiskt.
– Jag har tittat på sifforna och de ser bra ut, säger han.
Paul Gruythuysen, flygbolagsansvarig i den holländska ägargruppen MCI, säger så här till Travel News:
– Goodjet har fått betalt för de aktier (67 procent) som vi köpt i bolaget. Det vi ser nu är en finansiell dispyt och uppbrottet i ”äktenskapet” mellan Goodjet och Transair. Goodjet är inte skyldigt Transair 3 miljoner dollar och kommer inte att gå i konkurs. Vi kommer att sätta in nya flygplan till Goodjet, det rör sig om timmar eller högst någon dag. Att ordna nya flygplan är det minsta bekymret i flygbranschen just nu.
Enligt Paul Gruythuysen har Transair byggt upp en felaktig verksamhet i Sverige, helt beroende av Goodjet.
– Det är synd att vi nu måste göra den här omstruktureringen under tidspress, vi hade hoppats kunna göra den i lugn och ro. Jag åker upp till Sverige under fredagen och jag kan garantera att vi fortsätter att satsa på Goodjet, säger Paul Gruythuysen till Travel News.