Annons:

SAS resenärer betalar allt mindre

Passagerarna har börjat återvända till SAS. Men de vill inte betala för sig i samma utsträckning som förr. Att alltfler affärsresenärer väljer att boka billigare biljetter fortsätter att ställa till problem för SAS Airlines. Störst problem med passagerarmixen har SAS Airlines inom Europatrafiken.
– Under oktober sjönk business class-resandet i Europa med 17 procent. Vi ser ingen ljusning i november och december som vi tidigare väntat. Därför tror vi inte längre att det kommer att bli någon vinst i år, säger Jörgen Lindegaard, koncernchef för SAS.
Affärsresenärernas förändrade beteende har pressat yielden i SAS Airlines, som under tredje kvartalet låg 2.1 procent lägre än samma period föregående år.
Detta trots att beläggningen förbättrats till rekordnivåer efter kapacitetsneddragningarna.
– SAS-koncernens framtid står och faller med att få SAS Airlines på rätt köl, även om dess andel av intäkterna har minskat från 88 procent 1994 till 52 procent på grund av våra nyförvärv, säger Jörgen Lindegaard.
I SAS-koncernens resultat före skatt på 233 miljoner (7) stod SAS Airlines för en förlust på 377 miljoner (-350) för niomånadersperioden. Övriga affärsområden, inklusive bland annat dotterbolagen och hotellen, gick med vinst. Det tidigare aviserade resultatåtgärdsprogrammen räcker inte till utan har justerats upp med 2 miljarder till totalt 12,8 miljarder. Personalminskningen efter 11 september uppgår till drygt 4600 personer.
SAS Airlines ligger kostnadsmässigt 10-12 procent över genomsnittet i Europa. Målet är att minska enhetskostnaderna med 20 procent. Dotterbolagen Spanair och Braathens, som uppvisat kraftiga resultatförbättringar i niomånadersrapporten, har mer konkurrensmässiga kostnadsnivåer.
– Spanair har enhetskostnader som är i lågkostnadsbolagens, exempelvis EasyJet, nivå. Men eftersom vi har en fullserviceprodukt har vi stora förhoppningar på intjäningsmöjligheterna i bolaget, säger Gunnar Reitan, ansvarig för Subsidiary & Affliated Airlines.
Även Rezidor SAS Hospitality har känt av den vikande konjunkturen, även om hotellverksamheten klarat sig bättre än branschen generellt. Resultat före skatt ökade till 103 miljoner (81), men då ingick försäljningen av varumärket Malmaison på 103 miljoner.
Karin Starkman Ahlstedt

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024