Flygreseorganisatörer, som Goodjet och Gotlandsflyg, marknadsför sig som flygbolag, men sköter endast den kommersiella verksamheten medan flygningarna sköts av ett kontrakterat flygbolag.
Gothia Airlines och Myair är exempel på svenska flygreseorganisatörer som sålt biljetter, men aldrig kommit upp i luften eftersom de misslyckats att skriva avtal med en flygoperatör som ska utföra flygningarna.
För att få en operativ licens från Luftfartsinspektionen krävs att flygreseorganisatören ska ha tillräckligt stark ekonomi för att kunna bedriva flygningar i inledningsskedet utan att intäkterna från den första tidens biljettförsäljning ska vara avgörande, och att det finns en finansiell uthållighet på längre sikt.
Bolaget tillåts heller inte börja sälja biljetter innan det slutit avtal med flygföretaget som ska utföra transporterna.
Luftfartsverket vill också utvidga flygreseorganisatörernas informationsplikt gentemot passagerarna.
Tidigast nästa vår kan riksdagen fatta beslut om förändringarna.