För drygt ett år sedan lanserade Amadeus en distributionslösning som integrerar hotell från flera olika hotellgrossister i en och samma plattform.
– Det gjorde att det går fort för oss att bygga innehåll. Tidigare knöt vi till oss kedja för kedja, eller hotell för hotell, in i GDS-systemet. Det var så klart ett superstort jobb. Med den här plattformen kan vi göra avtal med grossister, säger Amadeus Scandinavias vd Jesper Söderström till Travel News.
Han menar att Amadeus Hotels nu enklare kan möta kundernas behov, om till exempel deras resmönster ändras.
– Det här gör att vi snabbt kan tillhandahålla de krav våra kunder har på hotell.
Nu har Amadeus precis kopplat in ytterligare tre grossister: Sunhotels, Bedsonline och Travelcube. De bidrar med cirka 280 000 hotellerbjudanden. Tidigare hade Amadeus omkring 160 000 hotell i sina system. Dubbletter kan dock finnas, eftersom samma hotell kan finnas med hos flera grossister.
– I Tyskland har vi nu ett riktigt bra erbjudande, i Skandinavien börjar vi också få ett bra erbjudande, säger Jesper Söderström.
Enligt honom ger den nya distributionslösningen möjligheten att förmedla mer information.
– Det är otroligt viktigt att inte bara kunna ange vilket hotell det är och vilket pris som gäller, det är även viktigt med bilder, reviews och annat så att man får en känsla för hotellet.
Jonas Axelsson, Sunhotels försäljningschef i Sverige, ser fram emot samarbetet med Amadeus.
– Distributionen via Amadeus Hotels kommer att öka vår möjlighet att nå nya kunder och samtidigt ge befintliga kunder en möjlighet till ökad effektivitet, säger Jonas Axelsson i ett pressmeddelande.