Nu ska Arlanda flygplats bli en, som det heter, ”Chinese Friendly Airport” för att fånga upp den allt viktigare kinesiska marknaden.
I år beräknas kinesiska resenärer svara för nästan 250 000 gästnätter i Sverige, en ökning med 26 procent jämfört med förra året. Från 2009 har de kinesiska gästnätterna ökat med 107 procent och Kina är nu näst största utomeuropeiska besöksland i Sverige efter USA.
I höst ökar dessutom möjligheten att flyga till Kina sedan SAS dragit igång en direktlinje till från Arlanda till Hongkong. Swedavia spår därför en fortsatt kraftig tillväxt av asiatiska resenärer, varför flera anpassningar till kinesiska resenärer nu genomförs:
• Arlanda ska utvecklas till en ”Sister Airport” till Beijings flygplats i samarbete med CAH (Capital Airports Holding Company) i Beijing.
• Välkomstvärdar, som fått serviceutbildning i kinesisk kultur, finns på Stockholm Arlanda Airport. Mobila informationsdeskar och surfplattor kommer finnas till terminalvärdarnas hjälp.
• Informationsskyltar på kinesiska.
En anpassad webbsida med information på kinesiska. Sidan har information om shopping, transport till och från Stockholm, specialerbjudanden och taxfree-återbetalning för inköp i Sverige.
• WiFi-portal på kinesiska.
• Välkomstfolder på kinesiska som delas ut vid ankomstgate samt av terminalvärdar och i Swedavias ankomstservice och informationsdiskar.
• I transit kommer det att finnas en digital terminalkarta, där resenären kan skanna sitt boardingkort för att hitta närmaste vägen till sin gate eller shopping.
Utöver detta kommer butikerna att ha specialkampanjer i samband med asiatiska högtider som exempelvis det kinesiska nyåret, flera restauranger kommer att översätta sina menyer till kinesiska och en kinesisk food truck ska öppnas i transithallen i Terminal 5, skriver Swedavia i ett pressmeddelande.
Samtidigt öppnar Swedavia sitt första internationella satellitkontor i Hongkong i jakt på samarbete med flygbolag och andra etablerade aktörer i Asien.