Annons:

Facket kan tvinga Ryanair ut ur Sverige

Det danska facket FPU tog strid för att få teckna kollektivavtal med Ryanair. Och man vann i rätten, men Ryanair valde då att lämna sina baser i Danmark. Svenska fackförbund har stora möjligheter att gå samma väg – om man vill.

Den 1 juli gick Ryanair på pumpen i Danmark. Arbetsdomstolen meddelade i en dom att det danska facket Flyvebranchens Personale Union, FPU, har laglig rätt att sätta in stridsåtgärder om inte Ryanair tecknar kollektivavtal.

Resultatet blev att Ryanair lämnade sina baser i Köpenhamn och Billund. Hans Joergen Elnaes, nordisk marknads- och försäljningschef hos Ryanair, kallar domen för bisarr.

– Ryanairs piloter och kabinpersonal i Danmark är inte med i facket, och de vill inte att vi förhandlar med fack som tvingar deras jobb till andra länder. Microsoft, Google och andra multinationella företag i Danmark förhandlar inte med danska fack, så varför skulle vi, säger han.

Ryanair har överklagat till Europadomstolen.

Men svenska fackförbund vädrar morgonluft. Michael Collins, avtalsansvarig för civilflyget på Unionen, anser att svensk juridik är ganska lik den danska.

– Vi fick några idéer från det danskarna gjorde. Det de gjorde var väldigt enkelt, jag önskar att jag hade kommit på det för tio år sedan, säger Michael Collins.

Men han är förtegen om detaljerna, av strategiska skäl.

– Ryanair begick misstag som ingen hade trott att de skulle göra. De har ingen erfarenhet av kollektivavtalsförhandlingar.

Hur skulle ni kunna göra samma sak i Sverige?
– Det är just det som jag inte vill att Ryanair ska få reda på.

Så ni undersöker om ni kan använda samma metod i Sverige som det danska facket gjorde?
– Ja, vi tittar på det, och på andra alternativ.

Att svenska fackförbund har möjligheter att sätta press på Ryanair är klart. Joakim Ärlund, arbetsrättsjurist hos Svenska Flygbranschen, säger till Travel News att så länge facket följer Lagen om medbestämmande, MBL, kan andra fackförbund sätta in sympatiåtgärder. I så fall kan Ryanair drabbas, även om de inte har några anställda som är med i facket och strejkar.

Unionen har såvitt Michael Collins vet inga medlemmar som är anställda av Ryanair, men skulle alltså ändå kunna sätta in stridsåtgärder. Däremot har Svensk Pilotförening medlemmar hos Ryanair. Men förhandlingschefen Tommy Larsson säger att det inte är säkert att de vill gå för hårt fram.

– Om vi som fackförening trycker alltför hårt mot Ryanair för kollektivavtal kan det sluta med – som i Danmark – att bolaget säger upp basen i Skavsta men ändå fortsätter med flygproduktionen därifrån, eller att piloterna blir av med sina kontrakt och därmed arbetet som pilot, säger Tommy Larsson.

Hans Joergen Elnaes vill inte kommentera de svenska fackförbundens tankar, eftersom man inte vill involvera sig i ”rykten och spekulationer”.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024