Enligt bokslutet är försäljningsutvecklingen i Norden en följd av att man valt att minska kapaciteten till följd av tuff konkurrens och marknadssituation under vintern och tidigt på sommarsäsongen. I stället har man valt att fokusera på högmarginalprodukter, vilket lett till 6 procent högre snittpriser för resor. Antalet nordiska resenärer har dock minskat med 4 procent jämfört med föregående sommarsäsong. Sista minuten-försäljningen i sommar har dock varit stark och bidragit till den positiva försäljningstrenden.
Enligt TUI Nordics marknads- och försäljningsdirektör Bassam el Mattar har antalet svenska resenärer ökat under sommarsäsongen jämfört med förra året.
Hela TUI-koncernen förbättrade sitt niomånadersresultat (okt-juni) med 119 procent men nettoresultatet är negativt, -169 miljoner euro. Northern Region, där nordiska Fritidsresegruppen ingår tillsammans med Storbritannien, är den klart mest lönsamma delen av TUI. Kvartalsresultatet för april-juniför hela koncernen är 49 miljoner euro, en förbättring från -5,6 miljoner euro året före. Omsättningen ökade med 7 procent till 12 miljarder euro. Terrordådet i Tunisien – resmålet står för 3 procent av charterjättens resor – ledde till att de flesta av TUI:s Tunisienresenärer valt att boka om till andra destinationer.
Siffrorna avser det nya sammanlagna TUI, med både charterverksamhet och hotell- och kryssningsverksamheten som tidigare bedrevs i TUI AG.