Den 8 juli fick Tommy Serban, produktchef på TUI Nordic, en debattartikel införd i tidningen Phuket Gazette. Där skriver han att TUI Nordics försäljning till Phuket minskat med 25 procent från året innan. Han nämner flera orsaker, men fokuserar på en: Att den thailändska regeringen låtit rensa stränderna från solstolar, för att det fanns för många och de gjorde stränderna fula.
”Det här är en service som våra gäster vill ha och alltid frågar efter. De saknar verkligen solstolarna”, skriver Tommy Serban.
Han säger visserligen att det förut fanns för många solstolar och ger regeringen beröm för att den tog tag i problemet.
”Men regeringen gick för långt”, skriver Tommy Serban.
Det finns även andra orsaker till den minskade nordiska turismen till Phuket, enligt Tommy Serban. Han nämner långa köer på flygplatsen på grund av långsam immigrationshantering, följt av en mycket besvärlig trafiksituation på de thailändska vägarna.
”De här sakerna måste vi ta tag i och lösa tillsammans. Vi måste lyssna på turisterna”, skriver Tommy Serban.
När Travel News ringer upp Fritidsresors informationschef Mathias Bergendahl dementerar han att försäljningsminskningen skulle vara så stor.
– Vi har haft en omflyttning i Thailand. Phuket har minskat med cirka 10 procent, samtidigt har Krabi ökat med 10-15 procent, så totalvolymen är stabil, säger Mathias Bergendahl.
Enligt uppgifter till Travel News överdrevs försäljningsminskningen i debattartikeln för att sätta press på den Thailändska regeringen, men det är inget som Mathias Bergendahl bekräftar.
– Jag vet inte var siffran kommer från, säger han.
Enligt Mathias Bergendahl ändrade den thailändska regeringen reglerna kring solstolar dels för att snygga upp på stränderna, dels för att komma åt oseriösa uthyrare. Men många resenärer upplevde det som en försämring.
– Vi för våra kunders talan, därför förde vi fram det här budskapet, säger Mathias Bergendahl.