Annons:

Apollo-vd talar ut om Rewe, Dubaisatsning och framtiden som Nordenchef

De anställda på Apollo gläds åt att tyska Rewe blir charterbolagets nya ägare.

– Folk är jätteglada. Det kunde inte blivit bättre. Hade det blivit en köpare som redan har skandinavisk verksamhet som vi ska slås ihop med hade det inneburit mycket mer stress för personalen. Dessutom är det bra att de anställda slipper osäkerhet under sommaren, säger Apollos Nordenchef Leif Vase Larsen i en telefonintervju med Travel News.

När Travel News träffade Leif Vase Larsen i januari, två dagar efter att han utsetts till nygammal Nordenchef, sade han att målet var att Apollo skulle vara sålt till sommaren. Och han fick rätt. Apollos ledning informerades i helgen om att Kuoni efter drygt fem månader hittat en ny köpare till sin researrangörsverksamhet. Det var i samband med beskedet att Kuoni ville sälja som Leif Vase Larsen gjorde comeback som Nordenchef för Apollo. Huruvida han blir kvar på sin post efter försäljningen avgör Rewe.

–  Jag har inte talat med de nya ägarna. Det är de som väljer vem som ska leda Apollo, men än så länge stannar jag kvar, säger Leif Vase Larsen.

Rewe-gruppens resedivision har 5,5 miljoner resenärer per år. Resedivisionen är indelad i en charterdel och en reguljärbaserad resedel. Apollo kommer med all säkerhet bli en del av charterdelen medan exempelvis Kuonis nischade reseaktörer i Storbritannien blir en del av den reguljärflygsbaserade delen.

Apolloägda lyxresearrangören Lime Travel och golfarrangören Golf Plaisir följer med in i Rewe liksom Apollos flygbolag Novair, som i dag består av tre Airbus A321. Rewe-gruppen äger inga egna flygplan.

– Marknaden är lite annorlunda i Tyskland där det finns ett stort utbud av lågprisflyg. Situationen i Norden är lite annorlunda. Jag utgår från att man behåller Novair.

Rewe har också till skillnad från sina större charterkonkurrenter TUI och Thomas Cook strategin att arbeta med lokalt förankrade varumärken och lokala produkter.

Apollo gjorde en förlust i Norden på 68 miljoner kronor 2014. Hur går det nu?

–  Det går bra. Vi hade en relativt tuff vinter, men sommarförsäljningen går bra nu vilket jag tror våra konkurrenter också säger med tanke på vädret som varit.

Blir det vinst i år?

–  Det kan jag inte kommentera, men det blir bättre resultat än förra året.

När vi träffades i januari sade du att Apollo skulle synas och bli offensiva på marknaden, men statistik visar att ni minskat er mediaspend i år och inte synts lika mycket…

–  När jag sa det hade jag bara haft jobbet i två dagar. Det har tagit tid att få det nya marknadsteamet på plats med Eva Lundström i spetsen. Men nu har vi bytt kommunikationsbyrå och vi gör en offensiv satsning inför vintern. Eftersom sommarförsäljningen gått bra så har vi inte behövt spendera lika mycket pengar på den.

Fokus i Apollos vinteroffensiv kommer att vara satsningen på Dubai på resmål. Antalet resor dit kommer att tre- eller fyrdubblas. Alla resorna kommer att ske i samarbete med reguljärflygsbolag, i första hand Emirates, men i viss mån även Norwegian. Apollos kunder som reser från Danmark kommer att kunna få flyga med Emirates nya superjumbo, Airbus A 380 – och detta till priserna som är billigare än till Kanarieöarna.

–       Vi vill sätta en ny prisbild på resor till Dubai, säger Leif Vase Larsen.

Hyperkonkurrensen bland flygbolagen som flyger från Skandinavien till Dubai möjliggör billiga charterpaket. Leif Vase Larsen säger att Apollo aldrig skulle kunna flyga så billigt med sin egna Novairplan som genom samarbetet med Emirates. Även till övriga långlinjeresmål österut i vinter samarbetar Apollo med reguljärflyget, förutom Emirates Qatar Airways och Thai Airways.

– Det är billigare pris och bättre produkt. Till vintern kommer det att finnas cirka 1400 flygstolar per dag från Skandinavien till Dubai. Att samarbeta med reguljärflyget minskar risken och ökar flexibiliteten. Våra tre flygplan flyger vi med till Kanarieöarna.

Läs även: Tysk charterjätte köper Apollo

”Apollo är sålt till sommaren”

Kommentarer är stängda.