Annons:

Stabilt 2014 för Winn – nu väntar Stockholm

Winn Hotel Group ökade både omsättning och resultat 2014. Detta trots fallande snittpris och revpar. Nu letar vd Anders Junger efter ett lifestylehotell i Stockholms city.

Winn Hotel Group omsatte förra året 541 miljoner kronor, en ökning med 8 procent mot 501 miljoner 2013. Omsättningen inkluderar det senaste tillskottet, Park Inn i Lund, som öppnade den 1 mars, och som blev kedjans tolfte hotell. Exklusive det blev omsättningsökningen 4,2 procent.

Resultatet efter finansiella poster blev 11,6 miljoner kronor, en ökning från 9,9 miljoner året före. Det gör en vinstmarginal på 2,1 procent.

– Vi öppnade i Lund och året före även Radisson Blu Riverside Göteborg. Det kostar att öppna nya hotell och vi tog cirka 20 miljoner i kostnader som vi kunde ha hanterat annorlunda. Annars hade vinstmarginalen blivit uppemot 6 procent, säger vd Anders Junger till Travel News.

Men han spår tuffa tider för Park Inn i Lund. Efter att kontraktet för hotellet tecknades 2010 har flera nya hotell tillkommit och kapaciteten i Lund har ökat med 42 procent mellan 2010 och 2014.

”Det kommer behövas längre tid att uppnå tillfredsställande beläggning, revpar och lönsamhet än vad som ursprungligen kalkylerats”, skriver bolaget i sin årsredovisning.

Ökningen av omsättning och resultat har kommit trots att intäkt per tillgängligt rum, revpar, sjunker för fjärde året i rad, från 548 kronor 2011 till 485 kronor 2014. Beläggningen 2014 var 54,8 procent och snittpriset 884 kronor.

– På det stora hela var det ett bra år, men branschen har det tufft med kapacitetsutbyggnad och prispress. Mest press ser vi på våra möteshotell utanför citylägen. På cityhotellen ökar vi beläggningen och priserna.

I år fortsätter Winn Hotels sin expansion och öppnar ett nytt hotell för fjärde året i rad. I september är det premiär för Radisson Blu Metropol Hotel i Helsingborg.

Expansionen har möjliggjorts tack vare den bas som gruppens ursprungliga nio hotell utgör, där framför allt Högbo Brukshotell i Sandviken, Clarion Hotel Winn i Gävle, Såstaholm Hotel & Konferens i Täby och Park Inn i Solna genom åren levererat bra vinster och kassaflöde, enligt årsredovisningen.

Men Anders Junger saknar hotell i Stockholms innerstad, och det letar han nu efter.

– Vi vill ha ett lifestylehotell. Jag har kontakt med Citizen M, det tycker jag skulle vara ett utmärkt varumärke för Stockholm. Men det skulle kunna bli ett stand-alone-hotell också, kopplat till olika distributionskanaler.

Anders Junger försöker snegla på vad som trendmässigt händer i USA.

– Jag vill hitta en vinkel som hittills inte har synts på den svenska marknaden.

Önskemålet är en fastighet som går att omvandla till hotell med 100–130 rum.

– Ju centralare desto bättre, men det kan finnas andra strategiska lägen som är intressanta också.

Kommentarer är stängda.