Annons:

”Vi lever i en distributions-revolution”

Hon har simmat på elitnivå, jobbat sig runt i USA och sålt hotellrum per timme. Nu ska vinnarskallen Katalin Paldeak, operativ direktör på Nordic Choice Hotels och Årets chef i resebranschen, entusiasmera kedjans alla medarbetare – samtidigt som hotellbranschens utmaningar kommer allt snabbare.

– Ursäkta att jag är sen. Jag försov mig.

Eftersom vi bestämt träff redan klockan sju på morgonen är det egentligen inte alls konstigt att en av oss inte riktigt orkar upp i tid utan dyker upp med andan i halsen 15 minuter för sent. Jag hade nog inte ens tänkt på det om det inte vore för en sak: det är Katalin Paldeak, operativ direktör på Nordic Choice Hotels, som sovit för länge. Det gör detta till en alldeles unik morgon, för är det något som utmärker Katalin Paldeak så är det hennes tidiga morgonvanor. Medarbetare berättar att de första mejlen från henne kommer vid femtiden och sen plingar det i inboxen med jämna mellanrum i några timmar innan hon sätter sig i dagens första möten.

Själv säger hon att hon ofta går upp senast halv fem för att ta det första morgonplanet och hon ser lika förvånad som förtvivlad ut över det som precis inträffat. Men det finns ett tungt vägande skäl. Jag möter henne dagen efter årets upplaga av Grand Travel Award där hon tagit emot priset Årets chef i resebranschen.

– Jag träffade en massa gamla bekanta och kom i säng alldeles för sent. Det var väldigt trevligt, men jag får äta upp det nu, säger hon och ber om ursäkt ännu en gång.

Som för att ta igen tiden vi förlorat skyndar hon genom Clarion Signs foajé och vidare in till frukostbuffén. Där plockar hon snabbt till sig lite av varje och beställer sin favoritomelett innan vi slår oss ner vid ett så avskilt bord som möjligt för att kunna tala ostört.

– Varför jag fick priset? Jag har så jäkla duktiga medarbetare runt mig. Det låter som en klyscha, men så är det. Jag har alltid varit bra på att omge mig med människor som kompletterar mig och som driver mig och företaget framåt. Min roll som chef är att kratta manegen och se till att andra kan förverkliga sina fantastiska idéer, säger hon.

Katalin Paldeak är idag en av Nordens hotellhöjdare. Hon är extremt målmedveten, alltid dedikerad uppgiften och hon är utrustad med en ovanligt stor vinnarskalle. Egenskaper hon har burit med sig sedan barndomen då hon spelade handboll i Göteborgs stadslag och samtidigt ägnade sig åt stenhård simträning och tävlade på elitnivå. Hon gick upp klockan fem på morgnarna och tillbringade sedan flera timmar i kalla utomhusbassänger innan skolan började. Dag efter dag.

– Simningen gav mig uthållighet och jag blev tidigt väldigt disciplinerad och målfokuserad, säger hon och berättar om tränaren som betydde mycket för henne.

– Han var en otroligt duktig och sansad tränare som lyckades få ihop oss till ett lag trots att vi sysslade med en individuell sport. Det är en viktig förmåga för ledare på alla nivåer.

Vid 18 års ålder slutade hon med simningen eftersom hon, som hon säger, ”inte kom någonstans längre”.

– Jag kände att jag inte kunde bli bäst och då var jag inte så dum att jag fortsatte köra huvudet i kaklet. Lägger man ner så mycket tid ska det ge något.

Istället packade hon väskan och stack över Atlanten. Hon var skibum och servitris i Aspen och jobbade på katamaraner mellan Fort Lauderdale och Bahamas. Äventyret blev inkörsporten till serviceyrket där hon omedelbart trivdes. Men hon ville mer och väl tillbaka i Göteborg började hon på Handelshögskolan med hotell och restaurang som specialinriktning. Examensjobbet gjordes åt nystartade Good Morning Hotels, vilket först ledde till praktikplats på huvudkontoret i Lerum och tre månader senare till jobb som hotellchef på hotellkedjans hotell på Arlanda. Katalin Paldeak var då 26 år.

Hon tjänade 15 000 kronor i månaden och gjorde allt från att stå i receptionen, bädda sängar och skjutsa gäster. Men framförallt fyllde hon hotellet med gäster som aldrig förr.

– Säljer man rummen för 595 kronor är det bara volym som gäller. Jag insåg att alla charterresenärer från norra Sverige behövde någonstans att sova nära Arlanda eftersom chartern inte hade så mycket direktflyg från Norrland på den tiden. Därför knöt jag kontakter med alla resebyråer längs Norrlandskusten och fick på så sätt bokningar till hotellet. Vi hade ett beläggningssnitt på 105 procent.

105 procent? Hur lyckades du med det?
– Jag sålde allt från dagrum till rum per timme om någon behövde sova en stund när det var överbokat. Det blev lite av en framgångssaga och min riktiga hotellskola.

Innan hon fyllt 30 år var det dags för nästa steg i karriären när anrika Diplomat på Strandvägen kallade. Även här fick hon titeln hotellchef, men det tog inte ens ett år innan ännu anrikare Grand Hôtel blev hennes arbetsplats – först som hotellchef, sedan som vd.

Och ytterligare några år senare, i samband med en mammaledighet 2003, värvades hon till Choicekoncernen.

– Jag minns intervjun väldigt väl. Jag satt där med barnvagnen och sa att jag skulle ha ett barn till inom ett år för här ska det gå undan. Men det gjorde inget och jag fick jobbet.
Så var hon på plats där hon är nu – i Petter Stordalens Nordic Choice-koncern, där hon kanske fortfarande är mest känd som koncerndirektör för expanderande Clarion Hotels, en tjänst hon hade mellan 2005 och sommaren 2014. Under hennes år vid rodret ökade hotellkedjans omsättning från 700 miljoner norska kronor till 2,8 miljarder. När 2015 är slut ska den siffran vara 3 miljarder norska kronor, säger Katalin Paldeak och talar sig sedan varm för hotellkedjans nya prestigeprojekt – Clarion Hotel & Congress Malmö Live som öppnar den 2 maj. Jättekomplexet har 444 rum i tre olika byggnadskroppar, en kongressdel och ett konserthus.

Förutom Malmö Live öppnar ni Quality Hotel View i Hyllie utanför Malmö vid årsskiftet. Vad säger du till olyckskorpar som kraxar om överetablering i Malmö?
– Det kommer 1 100 nya rum i Malmö det närmaste året och vi står för 800 av dem. Så det är klart att det blir ett enormt tryck när det händer så mycket samtidigt i en stad som inte har så många stora företag eller stora aktiviteter. Men det var två fantastiska lägen som dök upp och vi har långsiktighet i våra satsningar.

Frukosten lider mot sitt slut. En servitris fyller på nytt kaffe i våra koppar och passar samtidigt på att gratulera årets chef, som genast svarar med att gratta tillbaka eftersom Clarion Hotels utsågs till årets hotellkedja för sjätte året i rad. En bedrift Katalin Paldeak tackar personalen för.

– Scandic har gjort flera uppseendeväckande saker under året som gått, de har köpt Rica och satt HTL på banan, och så går Clarion och vinner igen. Enligt mig handlar det om människorna. För trots att vi pratar om anläggningar med över 500 rum så är den mänskliga kontakten avgörande för om gästerna tycker att hotellet är bra, säger hon och kommer osökt in på Clarions omtalade rekryteringar som i det närmaste påminner om talangjakter.

– De har varit extremt lyckade och är här för att stanna.

Sommaren 2014 fick hon den nyinstiftade tjänsten som operativ direktör på Nordic Choice Hotels, vilket betyder att hon idag basar över de fem hotellkedjorna Clarion Hotels, Clarion Collection, Quality Hotels, Quality Resorts och Comfort Hotels. Trots det utökade ansvarsområdet och att hon nu kommer längre från verksamheten ”på golvet” menar hon att jobben är likartade.

– Det handlar om att leda och entusiasmera människor oavsett om det är Good Morning Hotel eller fem hotellkedjor samtidigt.

Hur hanterar du som chef att det är Clarion som får mest uppmärksamhet?
– Det är inte så konstigt eftersom vi har satt nya spektakulära anläggningar på kartan. Och så har vi ju talangjakterna och Grand Travel Award-priserna som uppmärksammas, säger hon och tillägger snabbt:

– Men självklart tycker jag att alla är lika viktiga. Det är som att vara mamma till flera barn, man måste se alla och det tror jag att jag är duktig på.

När Katalin Paldeak pratar om hotellbranschens stora utmaningar återkommer hon hela tiden till ett ord: gästbeteende.

– Vi måste förstå att vi lever mitt i epicentret av en av de största revolutionerna någonsin, en teknik- och distributionsrevolution. Vi måste börja segmentera marknaden mer efter gästbeteenden och jobba mer med riktade erbjudanden. Alla har mycket data om kunden, men hur gör man den kvalitativ så du kan jobba efter den och agera efter den?

Och vad gör ni på Nordic Choice?
– Vi har en helt ny matrisorganisation eftersom vi behöver specialistkompetens så att vi andra kan vara duktiga generalister vid fronten.

– För jag är inte bäst på någonting, men jag har en förmåga att fånga upp och tidigt förstå vad som händer runtomkring mig. Det är en kompetens som många kan underskatta, men det är nog så viktigt när man är ledare.

Katalin Paldeak.

Ålder: 49 år.

Familj: Man Håkan och barnen Thea och Isa.

Bästa egenskap: Positiv och ser möjligheter i det mesta.

Sämsta egenskap: Inte så bra tålamod.

Senast sedda film: Hobbit tillsammans med barnen.

Senast lästa bok: Facklitteratur dessvärre.

Bästa resmålet: Skidsemester i Alperna.

Okänd talang: Svart bälte i snabb shopping.

Årets chef i resebranschen

Katalin Paldeak röstades fram till Årets chef i resebranschen av 50 branschprofiler och tog emot priset på Grand Travel Award i mitten på februari. I år var även Charlotte Ljunggren, flygplatschef på Göteborg-Landvetter och SAS globala försäljningsdirektör Annelie Nässén nominerade av Grand Travel Award-juryn.

Katalin Paldeak om …

… expansion:
– Vi ska definitivt fortsätta växa på den nordiska marknaden. Och det kan vara en bra gissning att vi tittar extra på Baltikum nu eftersom vi är i det närmaste ett blankt kort där. Dessutom väntar vi på de rätta lägena för Comfort Hotel Express i Sverige för det finns en marknad för billigare cityhotell som jag tror Scandic försökt komma åt med sin HTL-satsning.

… Petter Stordalen:
– Han ger mig mycket inspiration och genomsyrar bolaget. Han är en person med stort hjärta, det är därför han är en så duktig företagsmänniska. När han går in i en förhandling tänker han vad som är bäst för båda parter. Det är skönt att veta att du har en ägare och inte 1 000 aktieägare som ska fatta ett beslut.

… konkurrens:
– Det är tufft, särskilt för att det har byggts så många konferens- och kongressanläggningar. Så många stora konferensmöten finns inte i Sverige idag. Så här gäller det att vara med på vad som kommer att hända. För konferensbokningar står för en stor del av vår lönsamhet.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024