Annons:

England i topp när svenska turister får välja

England är den destination som har starkast varumärke bland svenska turister. Det visar en ny undersökning som pr-byrån Related genomfört i de nordiska länderna.

När de svenska turisterna får frågan vilket land som har bäst image hamnar England åter på första plats. England rankades även högst när Related gjorde en identisk undersökning vid samma tidpunkt 2014.

När pr-byrån Related i undersökningen Travel Image 2015 frågar vilket land som har bäst image hamnar England i topp. Landet rankades även högst i fjolårets undersökning, skriver Related i ett pressmeddelande.

– Det stora utbudet av engelska TV-serier och filmer som skildrar kulturen och landsbygden, samt populära storstäder med London i spetsen, påverkar sannolikt svenskarnas starka anknytning till destinationen, kommenterar Henrik Koch, vd för Related.

Spanien är det turistland som rankas högst sett till alla fyra länder i Norden. London är den populäraste storstaden.

Undersökningen är gjord bland 2 200 invånare i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Det var andra året som Related gjorde rapporten.

Kommentarer är stängda.

Marknadschef till WE Travel Group
Sista ansökningsdag:
18 augusti 2025
visit-dalarna
VD till Visit Dalarna
Sista ansökningsdag:
24 augusti 2025