Charterjätten TUI har slagit ihop sina utlandsverksamheter till en enda paneuropeisk organisation. I Norden finns tveksamhet och oro bland anställda TN talat med, att det ska leda till en försämring av servicen för nordiska resenärer och mindre inflytande.
Men Johan Lundgren, vice koncernchef för TUI, försvarar omorganisationen.
– Det ska bli bättre kundupplevelse för alla, inte sämre i Norden för att britter och tyskar är större kundgrupper, säger han till Travel News.
Det finns stora pengar att spara på att slå ihop TUI:s sex utlandsorganisationer, där reseledarna och destinationscheferna jobbar – 20 miljoner euro per år. TUI har haft 500 olika processer och 70 olika it-system ute på resmålen.
– Samtidigt har vi levererat i stort sett samma typ av service till våra gäster. Det finns en stor effektiviseringspotential, vi skär bort chefsnivåer och back office-funktioner. Men det är självklart svenska och nordiska reseledare som möter de nordiska kunderna.
Norden står bara för cirka 10 procent av TUI:s verksamhet och i den nya utlandsorganisationen kommer ingen toppchef från Norden. Men Johan Lundgren menar att det inte minskar inflytandet över hur servicen mot gästerna utformas.
– Vi ska inte komma längre från kunden, vi ska komma närmare. Och vi ska inte montera ner självständigheten i Norden. Fritidsresors Nordenchef Eivor Andersson sitter i min ledningsgrupp, så Norden ska inte missgynnas.
En konkret förändring för nordborna är att de numer får dela transferbuss till hotellen med TUI-resenärer från hela Europa, något de inte reagerat negativt på enligt Lundgren.
– Tvärtom, kundnöjdheten har gått upp, eftersom man tillbringar mindre tid på bussen och åker till i snitt tre hotell i stället för åtta.
För två år sedan skapade TUI även en enda europeisk enhet för hotellkontraktering – efter att ha misslyckats tre gånger tidigare med en samordning.
– I dag är det ingen som vill vända tillbaka till det gamla sättet, säger Lundgren
Kommer även koncept- och produktutvecklingen att centraliseras?
– Utvecklingen går mot allt mer internationaliserade koncept som fungerar i alla länder, som vårt femstjärniga Sensatori. Men vi kommer att ha lokala koncept som utvecklas lokalt.