De närmaste åren kommer Norwegians flotta att växa avsevärt. 100 Boeing B737 MAX8, 100 Airbus A320neo och 10 Boeing 787 Dreamliner på väg in, plan som bland annat ska användas till flygbolagets satsning på att utveckla ett helt nytt långlinjenät.
Flygplanen ska bland annat användas för en rejäl satsning på nya långrutter, att skapa ett omfattande linjenät av interkontinentala flyglinjer, uppger Flygtorget.
– Med de nya effektiva flygplanen är möjligheterna oändliga, säger Norwegians vd Björn Kjos till Flygtorget. Vi ska använda widebody (Boeing 787 Dreamliner, reds anm) på de stora rutterna. Men med den kapacitet som 737 MAX har öppnar sig en hel rad linjer med flygtider runt åtta timmar.
Bland de förslag på destinationer som Norwegian presenterat finns städer som Karachi, Delhi, Lahore, Almaty, Ulan Bator och städer i östra Kina. Detta betyder inte att det verkligen blir trafik till de just de här platserna, utan visar snarare möjligheterna som kommer med den nya flygplansflottan, skriver Flygtorget
Troligast är att Arlanda får de nya linjerna eftersom Norwegian tidigare sagt att flygplatsen är mest lämplig som knutpunkt för direktflyg österut.
– Vi har ännu inte sett Indien vakna som marknad men det kommer. Närmaste flygvägen från, säg Delhi till New York går längs storcirkeln, via Stockholm. Flygtiden till Stockholm är åtta timmar och till New York ytterligare åtta timmar. Sexton timmar ombord på ett flygplan är inte optimalt så därför kommer det att bli aktuellt med transit på Arlanda, säger Björn Kjos till Flygtorget.
Förutom att Arlanda kan få ett rejält knippe med spännande direktlinjer, öppnar Kjos också för regionala satsningar på långlinjer. Ett sådant exempel kan vara att öppna direktrutter från Göteborg till städer som New York, Boston eller Toronto.
Planerna ligger några år framåt i tiden. Från 2017 får Norwegian sina första Boeing 737 MAX, den flygplanstyp som gör kortare långdistanslinjer möjliga, flygningar på upp mot åtta timmar.