Även om inköpslistorna ser ungefär desamma ut idag som för 25 år sedan har märken och modeller växlat genom åren. En tydlig trend är att försäljningen av sol- och badprodukter har ökat och tobaksförsäljningen har gått ned.
– Vi ser en tydligt ökad efterfrågan av reserelaterade produkter som solkrämer, solglasögon och strandleksaker, säger Lars Persson som är ansvarig för ombordförsäljningen hos TUIfly Nordic.
– Det handlar idag om att få en bekväm inledning på semestern och slippa ge sig ut och jaga prylar det första man gör när man kommit fram, fortsätter han.
Snus- och cigarettförsäljningen följer den generella samhällstrenden och har minskat genom åren. Möjligheten att förbeställa tax-freevaror på charterflyget lanserades 1988. Innan dess var det endast möjligt att köpa tullfria varor ur ett begränsat sortiment som bestod av ett 50-tal produkter ombord på semesterflyget.
Det var ett system som funnits sedan slutet av 60-talet.
Att ha hela sortimentet i lager på flyget medförde onödiga transporter av produkter som inte såldes – eller att populära varor inte fanns i tillräcklig mängd. Idag består tax-free-sortimentet av drygt 850 olika produkter. Allt från badkläder till klockor, dryck, godis, dofter, leksaker och tobak. Endast det som förbeställs lastas på flygen.