Airbus nya versioner av A350, modellerna 800 och 900, närmar sig 580 beställningar. Den största modellen 1000 med plats för 350 passagerare säljer däremot inte lika bra, bara tre beställningar inkom förra året. Det är däremot inget som oroar Airbus.
– A350-1000 kommer att bli vårt extremt starka långdistansflygplan och ett bra komplement till 900-versionen, säger Airbus vd Fabrice Brégier till nyhetssajten Flightglobal.
Boeing planerar ännu en version av storsäljaren Boeing 777, som ska kallas 777X och ta uppemot 400 passagerare.
– Boeing 777X är ett icke-flygplan, en pappersprodukt. Kom igen när det finns några konkreta beställningar. Boeings planer tyder bara på att de är rädda för vår 350-1000, säger Fabrice Brégier.
Boeings 777X finns idag bara på ritbordet och beräknas flyga först år 2020. Airbus 350-1000 beräknas vara klar tre år tidigare, 2017, och kommer då att vara en konkurrent att ta på allvar.
Boeing räknar däremot med att Dreamlinerns problem med batterierna kommer att vara utredda och lagade redan under våren 2012.