Annons:

Airbus liknar Boeing vid Pinocchio

I en annons i branschtidningen Aviation Week anklagar Airbus konkurrenten Boeing för att ljuga – och toppar reklamen med ett Boeingplan som påminner om Pinocchios näsa.

Striden mellan de två konkurrenterna är hätsk. Reuters skriver att Airbus nu anklagar Boeing för att ljuga om både 737:s och 747:s prestanda. I en annons i det senaste numret av branschtidningen Aviation Week har Airbus avbildat ett Boeingplan så att det påminner om Pinocchios näsa, skriver SvD.
Försäljningschef John Leahy säger att man använder liknelsen med Pinocchio eftersom Boeing i sina annonser nyligen har överdrivit sina plans prestanda. Boeings talesperson säger att bolaget står fast vid sina uppgifter.
I sina annonser hävdar Boeing att nya 737 Max 8 kommer att kosta 8 procent mindre per säte för flygbolagen jämfört med A320 Neo. Airbus kontrar med att A320 Neo är 3,3 procent billigare än Boeings plan.
Boeing hävdar också att en flygning med 747-8 är 26 procent billigare än med A380. Airbus svarar att kostnaden är 10 procent lägre och att flygbolagen får större intäkter eftersom A380 har plats för fler passagerare.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024