Annons:

Nyckeltalen till resebyråtoppen

För 23:e året i rad presenterar Travel News lönsamheten hos de 100 omsättningsmässigt största rese­byråerna i ­landet. Siffrorna avser i huvudsak ­verksamhetsåret 2011. Vid brutet räkenskapsår ­gäller uppgifterna den senast redovisade tolvmånaders­perioden.

• Omsättning, brutto: Uppgiften avser brutto­försäljningen (affärsvolymen) under det ­senaste räkenskapsåret. Anges i tusentals kronor.

• Förändring i procent: Anger förändringen av omsättningen mellan 2011 och 2010.

• Resultat: Avser efter finansiella poster.

• Förändring i kronor: Visar resultat­utvecklingen mellan de bägge åren, det vill säga resultatet 2011 minus resultatet 2010, och anges i tusentals kronor.

• Antal anställda: Avser medelantalet ­anställda per verksamhetsår. (I tio-topparna presenteras endast företag med fler anställda än tre)

• Vinstmarginal (resultat/omsättning): Nyckeltalet visar företagets lönsamhet med hänsyn till avskrivningar och finansiella ­poster. Eftersom resebyråintäkterna i många fall bara är cirka en tiondel av ­redovisad ­omsättning blir jämförelser med andra branscher missvisande.

• Omsättning per anställd: Nyckel­talet ­visar personalens/företagets prestations­förmåga och effektivitet.

• Resultat per anställd: Ett nyckeltal som visar personalens/företagets prestations­förmåga och effektivitet. Liksom för ­omsättning per anställd tas hänsyn till ­avskrivningar och finansiella poster.

• Soliditet: Visar företagets finansiella styrka och dess förmåga att överleva på sikt. Soliditeten utgörs av det justerade egna ­kapitalet i procent av balansomslutningen.
Brutna ­räkenskapsår anges i kolumnen längst till höger.

• Nettoomsättning: Redovisas av flera resebyråer och inkluderas i 100-listan. Siffrorna mellan bolag kan vara svåra att jämföra. Omfattar provisioner och arvoden vid agentförsäljning. Vid egna arrangemang, som grupp- och konferensresor, visas hela värdet av arrangemangtet. Vissa onlineresebyråer redovisar hela värdet av sin hotellförsäljning om hotelldatabasen finns inom koncernen, till exempel Ebookers. Andra redovisar endast provisioner av hotellförsäljning, som Etraveli.

 

Källor: Peter Hellman och Alf Hedlund. Företagens egna uppgifter och Bolagsverket. Vid jämförelse med olika företag är det svårt att jämföra svensk försäljning och nyckeltal med skandinaviska och nordiska verksamheter. Flera företag har hjälpt oss att få en någonlunda bild på marknaden. TN reserverar sig för att ev.fel kan ha smugit sig in i siffrorna.

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024