Annons:

TUI Fly Nordic kapar kostnader

Fritidsresors eget flygbolag TUI Fly Nordic har gått igenom ett stålbad i år för att bli konkurrenskraftigt mot externa flygbolag som vill flyga charterjättens gäster.

Målet har nåtts genom nya pilot- och kabinavtal med lönestopp, fler flygtimmar och en 30-procentig minskning av den administrativa personalstyrkan.
– Charterflyget har levt lite i en skyddad bubbla tidigare. Men det är inte längre ett självändamål för charterbolag att ha ett eget flygbolag om vår produkt är mycket dyrare än det som andra kan leverera. Om vi inte anpassar oss finns vi inte kvar om några år, säger Alexander Huber, som tillträdde som vd för TUI Fly Nordic i höstas med uppdraget att få ner charterflygbolagets kostnader.
Lågprisflygbolag som Norwegian och danska Jet Time är mycket offensiva konkurrenter. I dag flyger TUI Fly Nordic hälften av Fritidsresors nordiska gäster, vilket är mindre än för några år sedan. Exempelvis har Fritidsresor sedan två år ett omfattande samarbete med Norwegian.
Målet för TUI Fly Nordics ledning var att sänka kostnaderna med 250 kronor per erbjuden flygstol, vilket man har lyckats med även med lite marginal. Det innebär 6–7 procents lägre kostnadsnivå jämfört med tidigare eller 160 miljoner kronor per år i besparingar.
– Det låter kanske inte så mycket mätt i procent, men en stor del av flygbolagets kostnader är bränsle, som vi har svårt att påverka. Men vår insats kommer att påverka nordiska TUI:s vinst positivt, säger Alexander Huber.
Det är många tuffa beslut som har fattats. 20 personer har sagts upp inom administration, och kollektivavtalen för den flygande personalen har ändrats. TUI Fly Nordic ska dessutom fokusera sina flygningar från de större städerna i Norden, medan flighterna från regionala flygplatser sköts av externa flygbolag. Diskussionerna har dock förts i hamn med fackföreningarna utan konflikter.
– Våra medarbetare har uppfattat allvaret i situationen. Vi har varit väldigt öppna och tycker att vi har lyckats skapa förtroende. Nu är utmaningen att hitta ett sätt där vi konstant kan förändras och effektiviseras, för det gör våra konkurrenter, säger Huber.

Kommentarer är stängda.