Japan Airlines, förkortat JAL, togs över av staten 2010 i den då största japanska konkursen någonsin utanför finanssektorn. Nu återvänder flygbolaget till Tokyobörsen med en värdering på 663 miljarder yen, motsvarande cirka 55 miljarder kronor, skriver SvD.
Redan vid börsnoteringen finns det tveksamheter kring Japan Airlines möjligheter att klara sig i den stenhårda konkurrensen i flygbranschen.
– Vi får se hur den här återkomsten går, säger Japans transportminister Yuichiro Hata.
Konkursen värderades 2010 till 2 320 miljarder yen, cirka 194 miljarder kronor, vilket skadade investerare som nu ser skeptiskt på bolaget. De aktier som noterats i Tokyo är enbart den post som hållits av Enterprise Turnaround Initiative Corporation of Japan, statens holdingbolag för övertagande av kraschade företag, skriver AP.
Sedan konkursen har Japan Airlines bantat en tredjedel av lönekostnaderna, investerat i lågprisflygbolag och pensionerat delar av flygplansflottan i en satsning på mindre, snarare än större, flygplan.
– Utmaningen nu är att säkerställa ärliga och jämställda möjligheter för alla japanska flygbolag, sa Tony Tyler, vd för branschorganisationen International Air Transport Association i veckan.