Resia Travel Group redovisar en vinst, inklusive franchisetagare, om 30,5 miljoner kronor för helåret 2011. Det är en liten ökning från 2010 års 29,5 miljoner. Försäljningen slog också nytt rekord mätt i volym efter en ökning med 1 procent, men värdet kvarstod vid 3,3 miljarder kronor.
– 2011 var ett år med många oväntade händelser. Vi hade den arabiska våren, jordbävningen i Japan, ett nytt askmoln över Island och översvämningar i Thailand. Under hösten kände vi också av osäkerheten i konjunkturen. Mot den bakgrunden redovisar vi ett starkt resultat och nådde all time high när det gäller våra försäljningsvolymer, säger Eva Moen, koncernchef för Resia Travel Group.
Försäljningen under inledningen av 2012 har varit något sämre, men enligt prognos.
– Trycket är inte riktigt så bra som under första kvartalet förra året, men vi ligger i linje med våra prognoser. Vi ser att allt fler söker sig till den personliga service som våra säljare erbjuder, många vill ha inspiration och tips när de ska boka sin resa. Det här året, som har börjat med två flygplanskonkurser, visar också värdet i att ha en dedikerad person som hjälper till att lösa problem vid oväntade händelser, säger Bo Jakobsson, försäljningsdirektör på Resia.
Artikeln är ändrad, eftersom det var fel i den ursprungliga pressreleasen från Resia. Där angavs en lägre vinst förra året.