Det framgår av årsredovisningen som nu blivit offentlig för bokslutsåret april 2012 – mars 2013.
Resultatet efter finansiella posten blev 3,7 miljoner kronor, en minskning från 18,3 miljoner föregående år. Även försäljningen sjönk med 8 procent till 2 192 miljoner kronor.
– Resultatet har uppnåtts i fortsatte utmanande makroekonomiska förhållanden. Som svar på nedgången i marknaden och den förutspådda fortsatta trenden, där kunder använder vårt onlinebokningssystem i ökad utsträckning har vi minskat vår personalstyrka och övriga rörelsekostnader under året, skriver bolaget.
Nettoomsättningen – resebyråns egna intäkter i form av bland annat arvoden – minskade med 16 procent till 326 miljoner kronor.
I siffrorna ingår även HRG:s danska verksamhet, som stod för cirka hälften av vinsten efter finansiella poster. Den danska filialen gjorde en vinst på 1 910 miljoner (3 978).
Resultatet för HRG Nordic, som är Sveriges näststörsta affärsresebyrå, kan jämföras med huvudkonkurrenten American Express som uppvisade en storförlust på -69 miljoner kronor för 2012. Amex försäljning sjunk med 6 procent till 4 126 miljoner och deras nettoomsättningen sjönk med 15 procent till 657 miljoner.