Flygledarnas fackliga paraplyorganisation Air Traffic Controllers European Unions Coordination (ATCEUC) upmanade sina samtliga 14 000 medlemmar att gå ut i strejk den 10 oktober på grund av att Europeiska Kommissionen vill dela in det europeiska luftrummet i nio zoner, istället för dagens 28. Det nya förslaget skulle ge större befogenheter till Eurocontrol, den internationella organisation som övervakar europeisk flygledning.
Nu avblåser ATCEUC strejken, eftersom EU-kommissionen har gått med på att omförhandla planerna på att liberalisera EU:s luftrum. Kommissionens tjänstemän ska träffa facket den kommande veckan, enligt Roger Rousseau, nationell sekreterare i den franska flygledarunionen SNCTA.
– Om inget konkret kommer från mötet är möjligheten till en senare strejk fortfarande öppen, säger Roger Rousseau till The Wall Street Journal.
– ATCEUC komer inte att nöja sig med tecken på god vilja och fina ord. Vi förväntar oss tydliga utfall och resultat, säger fackföreningen i ett uttalande.
När det nya förslaget lades fram utbröt en mindre strejk i Frankrike den 13 juni, som orakade att 40 procent av landets flygningar ställdes in.
Men kommissionen hävdar att det nuvarande EU-systemet är slöseri med tid och pengar, att det tillåter flygbolagen att följa ologiska vägar runt länder för att undvika vissa nationella avgifter. Kommissionen uppskattar att, om situationen i Europa kvarstår, kommer trängselkostnaderna öka med cirka 50 procent fram till 2050. Enligt Kommissionen kostar dagens situation EU 14 miljoner euro per dag och orsakar onödiga koldioxidutsläpp.