– Sajter som Trip Advisor, Expedia och Booking och lågprisflyget har gjort det allt enklare att boka på egen hand och många vill också paketera sin resa själv. Alla vill inte heller ta del av arrangemang och reseledarservice. Det är denna målgrupp vi vill nå genom vår relansering, säger Peter Johnson, vd för STS Alpresor.
Varumärket Sportresor, som köptes av Fritidsresor 2007, har fram till nu varit integrerat i STS Alpresor och sålt samma typ av paketerade skidresor.
– Sportresor har fört en lite tynande tillvaro senaste åren. Med nysatsningen får varumärkena helt olika inriktning och olika målgrupper.
På den nya sajten sportresor.se kan kunderna själva boka weekends eller veckolånga vistelser och välja hotell och flyg samt hyrbil och transfer. Från och med i höst kommer det även finnas möjligheter att boka liftkort och skidhyra.
– De flesta andra sajter erbjuder bara hotell- eller flygbokning och när du väl hittar en kombo så är det ofta hotell som ligger i staden där flygplatsen är, inte på skidorten. Vi kan ge kunderna de bästa skidalternativen till bästa pris och vår stora kunskap om Alperna är en konkurrensfördel, säger Peter Johnson.
Utvecklingen av Sportresor sker i samarbete mellan STS Alpresor och it-entreprenören Magnus Emilssons Visit Technology Group. Bäddarna kommer från internationella och lokala bedbanks som är anpassade till skidorter, och flyget plockas fram via Amadeus. På sajten väljer resenären först en skidort och får sedan upp lämpliga flygplatser för resan dit.
– Du kan välja att sortera flygalternativen efter den tid flygning och transfer tar tillsammans för att hitta bästa alternativ. Sedan är det bara att lägga till hyrbil eller transfer för den som vill.
Sportresor testas först i Sverige och i dag erbjuds 53 orter, 2 500 lägenheter och 20 olika flygbolag på sajten.
– Vi har bara smyglanserat sajten. I höst kommer det finnas dubbelt så många boendealternativ och ytterligare 20–30 orter. Lyckas vi här kommer vi lansera detta i många fler länder i världen.