Annons:

EU klubbar igenom nya rättigheter för flygresenärer

Strandsatta passagerare kan vara ett minne blott. Nu ska europeiska flygbolag tvingas att garantera att passagerare hos flygbolag som går i konkurs kommer hem. Förslaget gäller också nya regler om information, handbagage och när flygbolagen inte måste ersätta resenärer vid förseningar.

Europaparlamentet har godkänt en ny lag som gör att flygresenärer ska vara garanterade att komma hem om deras flygbolag går i konkurs. Flygbolagen ska införa garantisystem så att ingen blir strandad om ett bolag ställer in sina flygningar, skriver Expressen.
När en flygning blir försenad gäller även där nya regler. Europaparlamentet kräver att flygbolagen har en representant närvarande på flygplatsen för att informera om vilka rättigheter passagerarna har och hur de ska kräva ersättning. Inom 30 minuter efter ordinarie avgångstid måste passagerarna få besked om de kommer att komma fram högst åtta timmar försenade.
Ersättningsnivåerna vid förseningar justeras också. Förslagen lyder 300 euro för minst tre timmars försening på sträckor under 250 mil. 400 euro för minst fem timmar, mellan 250 och 600 mil. Samt 600 euro för minst sju timmar, över 600 mil.
Förslaget innehåller även en lista på extraordinarie händelser, som politiska oroligheter, oförutsedda arbetsmarknadskonflikter och fågelkollisioner, då flygbolagen inte behöver betala ersättning.
Europaparlamentet tar också tag i frågan om handbagage och säger att passagerare ska få ta med sig ytterkläder, handväska och en påse med taxfreevaror utöver sitt handbagage.
Förslaget går nu vidare till ministerrådet.

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024