Annons:

Sinead Finn: ”I tuffa tider räknas varje krona”

Ryanairs före detta marknads- och försäljningsdirektör Sinead Finn är ett av dragplåstren till Travel News Studio i Stockholm den 25 november som fokuserar på ett av branschens hetaste ämnen, tilläggstjänster. Travel News fick en pratstund med henne.

Varför ska folk komma och lyssna till dig på Travel News Studio?
– Min föreläsning ska visa hur mycket mer flygbolagen skulle kunna kommersialisera och tjäna pengar på de kunder som de har. Tilläggstjänster kan appliceras på alla företag, så även om jag lägger mitt fokus på att prata om flyget, så kan alla andra typer av reseföretag också ha nytta av att komma och lyssna.

Vad är ditt tema?
– Jag ska tala generellt om vad reseindustrin kan lära sig från detaljhandeln.

Intäkter från tilläggtjänster är ett riktigt hett ämne i resebranschen – varför?
– Bränslepriserna fortsätter att vara höga och yielderna, snittintäkterna, är under press till följd av recessionen och ökad konkurrens – och därför räknas varje krona.

Är resebranschen generellt duktiga på att tjäna pengar på tilläggstjänster?
– Nej. Det finns massor av lågt hängande frukt som ingen börjat plocka ner än.

Du arbetade elva år i Ryanair, vad var det viktigaste du lärde dig?
– Business handlar om att tjäna pengar.

Hur var det att jobba med Michael O’Leary?
– Det gav många pulshöjande utmaningar.

Sedan du lämnade Ryanair 2011 driver du ditt eget konsultbolag, Affanity, vad gör du där?
– Jag arbetar med företag inom området resor och teknologi. Jag hjälper resebolag att förbättra sina intäkter och konvertering genom affärsutveckling och best practice-partnerskap.

Är flygbolagen den del av branschen som kommit längst?  
– Det varierar stort. En del flygbolag är mycket avancerade, medan andra inte ens har biluthyrning i sitt bokningsflöde.

Du har en panel med dig på scen, bland annat teknologiföretagen Adara och Datalex – varför?
– Datalex är väldigt duktiga på retaillösningar för flygbolag och resebyråer. Adar är en konkurrent till Google och hjälper flygbolag och reseföretag att tjäna pengar.

Travel News Studio under temat ”Så får du kunden att öppna plånboken” hålls på Sheraton i Stockholm den 25 november kl 12–17. Övriga talare är Bobby Healy, CTO, Car Trawler, Göran Skugge, partner Price Gain, Peter Lövgren, vd Pax Port. I Sinead Finns panel deltar Tobias Wessels, Europachef för Adara och Ornagh Oban på Datalex.

Kommentarer är stängda.