– Överlämning pågår, i september blir det definitivt. Men ägarmässigt blir det inga förändringar. Vi är fyra syskon som äger 8 procent var, resten äger mamma och pappa, säger Marcus Östlundh till Besöksliv.
Under de senaste åren har hotellkedjan haft en stabil utveckling, men utan att växa. Det är något som syskonen planerar att ändra på.
– Ja, självklart vill vi växa, men utan att äventyra finanserna. Så länge vi har en balansräkning som ger en hanterbar risk ska vi fortsätta. Nu växer vi med The Winery som öppnar i Solna 2015, men förhoppningsvis blir det fler hotell och destinationer. Nyckelorden är: rätt objekt, till rätt pris på rätt destination, säger Marcus Östlundh till Besöksliv.
The Winery kommer inte att vara kedjeaslutet och familjens övriga hotell ligger under varumärkena Best Western och Clarion.
– Clarion skulle inte passa på Kung Carl, det hotellet måste ha sin egen stil. Best Western bygger på att det finns en ägare av kött och blod som står bakom, det är viktigare än loggan. Så är det inte på de stora kedjornas hotell. The Winery skulle inte kunna heta till exempel First The Winery. Men vi tittar på lojalitetsprogram och sätt att öka bokningsbarheten för det, säger Marcus Östlundh.
Kurt Östlundh kommer att kliva av sin position i ledningsgruppen i september, men fortsätta att sitta i styrelsen.