Annons:

”Betala med mobilen – och hitta nya kunder”

KRÖNIKA. I resebranschen kan affärsutvecklingen bli lidande på grund av att produkten inte går att förändra särskilt mycket. För exempelvis flygbolag handlar det i slutändan om att sälja en flygresa från A till B.

Därför utvecklar branschen nya koncept. Flygbolag anlitar stjärnkockar, hotellkedjor blir designhotell och hyrbilsleverantörer satsar på miljövänliga bilar. Men i detta produktarbete glömmer vi bort det kanske viktigaste steget för slutkonsumenten, nämligen köpprocessen.
I mediebranschen har frågan varit het huruvida man ska ta betalt för sitt innehåll på webben – om detta alls är möjligt. Men diskussionen är snedvriden. Virtuella varor och ringsignaler är två produkter som sålt otroligt bra på webben. Frågan är inte om, utan hur, vi tar betalt på webben.
En aktör som inte har några som helst problem med att sälja produkter på webben är Apples Itunes, där du kan handlar applikationer till din Iphone, film, tv-program och musik. Så vad särskiljer då Itunes från alla andra webbplatser? Jo, deras betalningslösning.
I stället för att använda kort, faktura eller banköverföring varje gång du ska betala något, kräver Itunes endast ett lösenord. Du skriver in ditt kortnummer första gången du ska köpa något, därefter behöver du endast skriva in ett lösenord vid varje köptillfälle. Sitter du på bussen och vill köpa en applikation till din Iphone är köpet endast ett lösenord bort …
Denna utveckling gör att nya betalningslösningar dyker upp med jämna mellanrum. En av dem är Zong, som i dag används av Facebook. Den gör det möjligt att betala med mobiltelefonen. I ett samhälle där alla har mobiltelefon och barn och unga växer upp med den som en förlängning av sig själva, kan jag inte nog påtala hur viktig jag tror att denna betalningslösning kommer att bli. Twitpay, som låter användaren koppla ihop Twitter med sin Paypal och därmed betala via Twitter, är en annan ny betalningsvariant.
Så när ni nästa gång diskuterar nya inkomstkällor och produktutveckling, ställ frågan: kan vi ta betalt på fler sätt än vad vi gör i dag? Kan vi nå en ny målgrupp genom att införa en betalningslösning som våra konkurrenter inte tillhandahåller?

 

Ulrika Rudqvist

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024