– Samarbetet med resebranschen är en win-win-win-situation. Vi når rätt målgrupp, våra partners kan erbjuda en efterlängtad tilläggstjänst och få nya intäkter, och kunden slipper dyra roamingkostnader, säger Peter Bjurström, vd för Mobitrotter och med långt förflutet inom telekomvärlden.
Höga roamingavgifter, inte minst utanför EU, är ett gissel för utlandsturister. Svenskar som besöker USA betalar exempelvis 22,50 kronor per minut för att ringa till Sverige. Även surfpotten dräneras snabbt utanför wifi-zoner på hotell och kaféer.
Mobitrotters app kombinerar traditionell mobiltelefoni och IP-telefoni vilket leder till kraftigt lägre priser för mobilanvändaren. Ringer du eller tar emot samtal från en wifi-zoner någonstans i världen är det gratis via appen, om den du pratar med också är i en wifi-zon. Om du är i en wifi-zon men mottagaren inte är det kostar det 61 öre per minut att ringa till ett vanligt nummer i Sverige, och 35 öre att ta emot samtal.
Utanför wifi-zoner kan du med full täckning ringa till låga priser med ett lokalt sim-kort. Även surfen sker till lokalt pris och du nås på ditt vanliga mobilnummer. Enligt Mobitrotter sparar användaren upp till 95 procent av kostnaden jämfört med traditionella mobiloperatörer.
– Det blir allt vanligare att hotellen har satsat på riktigt bra wifi-lösningar med bra täckning i hela hotellområdet. Det är gynnsamt för vår nya tjänst, säger Peter Bjurström, som tillsammans med Jan Larsson är grundare av bolaget.
Flera reseprofiler har också klivit in som delägare. Styrelseordförande är Lars Löfgren, Thomas Cooks före detta Nordenchef. Andra välbekanta namn är Sam Weihagen, före detta koncernchef Thomas Cook, Johan Schilow, före detta vd Unlimited Travel Group, Niklas Andréen från Travelport, Bo Svanberg, vd Travelpoint, rese- och turistanalytikern Peter Hellman, Bård Ljöstad, före detta vd Ticnet, samt Resecitys ägare Thomas Grünwald.
Mobitrotters viktigaste distributionskanal blir via researrangörer och resebyråer med ett provisionsbaserat ersättningsupplägg som grund. Under en period förra året testades två appar med begränsad funktionalitet. Nu lanseras en ny förbättrad app med Thomas Cook och Resecity som pilotpartners, men fler reseföretag är på väg in.
Thomas Cook kommer att marknadsföra appen i sina avresemejl, till en början till sina cirka 670 000 kunder i Sverige och därefter i resten av Norden. Resenären får där en länk till en landningssida som ger 10 procents rabatterat pris vid köp av krediter, som sedan används i appen.
– Vi tror att det är en tjänst som våra resenärer kommer att uppskatta, eftersom vi ser behovet och viljan att kunna ringa billigare, inte minst på långdistansresmål, säger Henrik Fransson, partneransvarig för tilläggsförsäljning på Ving.
10 kommentarer