Annons:

”Inrikesflyget dubbelbeskattas. Det är stötande.”

Travel News fick en telefonintervju med BRA:s vd Christian Clemens om de senaste turerna efter konkursen i Nextjet. Han är mycket upprörd över finansminister Magdalena Andersson och infrastrukturminister Tomas Eneroths uttalande om att Nextjets konkurs inte alls har med flygskatten att göra.

Är du förvånad över konkursen?

– Nej. Det blev ingen direkt överraskning. Nextjet har varit en katt med 18 liv. Det har varit mycket spekulationer i branschen och när de fick sitt tillstånd indraget i höstas trodde många att det var kört.

Vad hände då?

– Jag vet inte säkert, men det var finansiellt, men det kom ett aktieägartillskott och tillståndet kom tillbaka.

Vad är din syn på politikerna?

– Jag reagerar på att finansminister Magdalena Andersson och infrastrukturminister Tomas Eneroths uttalande om att detta inte alls har med flygskatten att göra. Det är stötande. Vi på inrikesflyget dubbelbeskattas, en resa till Umeå – Grand Canaria är skatt en gång. En resa till Visby på 25 minuter och tillbaka är skatt två gånger. Hållbarhetsarbetet är oerhört viktigt i vår bransch, men flygskatten bidrar inte ett dyft till att göra vår bransch mer hållbar. Snarare ökar det flygbolagens kostnader på ett sätt som riskerar att försena nödvändiga investeringar i ny miljövänlig teknik och riskerar att driva en hel bransch ut ur landet precis så som har skett med sjöfarten, då skatten måste kompenseras på kostnadssidan.

Utveckla mer.

– Inrikesflyget har inte växt i volym på 30 år. Även snittpriserna har länge legat still runt en dryg tusenlapp. De har inte ökat alls lika mycket som övriga priser i samhället. Skatten är 60 kronor plus 60 kronor, det måste bolagen betala för kunderna vill knappast betala mer. Hade det gått att höja priset hade man gjort detta för länge sen. För Nextjet har flygskatten inneburit ca. 3-4 miljoner i extra kostnader varje månad. Det har troligen fått det hela att tippa över. Det var inte bara flygskatten som orsakade konkursen men den har definitivt bidragit. Varför säger inte regeringen som det är. Vi har ju länge hört att S och MP  ville ha en flygskatt för att minska flygandet. Nu har man lyckats. Inrikesflyget är för stora delar av landet en självklar del av infrastrukturen och kollektivtrafiken. I en mängd kommuner går det inte längre att driva företag eller att idrotta i de högre serierna på samma sätt som i Stockholm.

Vad kan ni gör för flygtrafiken till och från Norrland?

– Ingenting. Om upphandlingen var till Stockholm så skulle vi kunna vara med. Men nu är den till Arlanda. Det går inte för oss. SAS och Norwegian har troligen för stora maskiner och inget större intresse av de mindre Norrlands linjerna.  Nextjet flög med mindre flyg som har 34-50 stolar. Jag tror att man måste välja, skall man bara upphandla Arlanda trafik så blir det troligen små aktörer och fortsatt osäkerhet kring pålitlighet och kvalitet. Skall vi vara intresserade av några eller flera av dessa linjer så måste Bromma vara ett alternativ i upphandlingen.

Varför måste de flyga till Arlanda?

– Man vill resa vidare ut i världen. Men de små flygbolagen har inga nätverksavtal så man måste köpa en ny biljett från Arlanda till ett högre pris, så det kanske är bättre att nöja sig med Brommas utbud och få prisvärda biljetter vidare inrikes.

Vad händer mer i samband med Nextjets konkurs?

– Vi har tittat på Karlstad, men bestämt oss för att avstå. Det finns andra snabba kommunikationer från Karlstad till Stockholm och många skall flyga vidare utrikes. Vi ska flyga Jönköping Bromma och Sundsvall Göteborg, de linjerna passar mycket bra med  vår verksamhet idag..

4 kommentarer

  1. Anders Westin: Flygskatten tillkom för att minska flygandet för att minska den negativa pöåverkan har på miljö och klimat. Att ett förstag som varit konkursmässigt i åratal skulle tippa av en flygskatt på några tior är inte seriöst. Vi är nu i en situation där vi troligen måste helt sluta flyga och minska allt resande. Värkden folk reste förra året 3,5 ljusår och har fått jorden att koka. I vårt land reste vi 6,8 miljarder km. Om vi ska ha någon form av välstånd är det nu dags att göra krafttag. Om inte gör det sig själv för oljan sinar, jorden kokar, isarna Arktis smälter och permafrosten i Sibirien släpper de närmaste 3-4 åren närmare 40 ggr den CO2-halt vi har nu. När det händer har vi inte en tanke på att flyga. Vi kommer då att fundera över hur vi kunde vara så kortsiktiga.
    • Jan Ericson, riksdagsledamot (M): Anders Westin är en riktig domedagsprofet. Sådana ska man inte lyssna för mycket på. Och han verkar dessutom pinsamt okunnig om att inrikesflyget inte ger den höghöjdseffekt som brukar framhållas som ett klimatproblem. Inrikesflyget är inte ett stort klimatproblem ens om man tillhör de värsta klimatalarmisternas skara. Det beror helt enkelt på att inrikesplanen aldrig kommer upp till de höjder där höghöjdseffekten uppstår. Moderaterna och Alliansen tänker avskaffa flygskatten.
  2. Kurt: Clemens är en rockstjärna, dubbelbeskattning är vansinnigt, bor du i Malmö flyger man från Köpenhamn och betalar ingen extra flygskatt. Anders Westin: självklart är alla kostnader något som belastar ett företag, nya som gamla, det är bara socialdemokrater som tror att nya påfynd inte belastar. Att MPs propagandamaskin skrämt upp halva Sveriges befolkning är skrämmande i sig, jämför utsläpp från industrin i Sverige, där talas det inte längre om utsläpp för att utsläppsrätter tystar kritikerna. Flygbolagen är en del i utsläppsrättshandeln och dubbelbeskattas ändå, trippelbeskattas om du flyger inrikes. Bor man i Norrland tror jag inte SJ är ett alternativ, sträckan Malmö-Stockholm är inte heller tåget ett alternativ om livet ska fungera. Koldioxid är ett globalt problem och måste hanteras så, vad vi gör i Sverige är en kiss i Missisippi och slutar vi flyga idag så märks det inte imorgon. Sedan blir jag smått bestört när man kan uppfatta Viggo som SD sympatisör i hans inlägg om att Nextjets konkurs skyndar på avskaffandet av flygskatten.
  3. Tomas Bergenfeldt: Flygresor och köttätande är det som Naturvårdsverket bedömer att det är mest realistiskt att vi svenskar minskar om vi ska ha chans att nå de mål om minskningar av klimatgaser om alla partier utom SD kommit överens om. Nu ser det dock mörkt ut. I stort sett inga minskningar. Tyvärr har alliansen inga verksamma förslag på hur det ska ske.
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024