Annons:

Premium

1,2 miljarder kunder år 2020

Det saknas en standard för världens snabbaste växande kundgrupp i reseindustrin - de med en funktionsnedsättning. Det vill startup-företaget Handiscover i Malmö fixa. De konkurrerar med globala jättar som Airbnb och Booking. – Vi är inte så rädda för konkurrens. De kan inte allt vi gör för vår målgrupp, säger grundaren Sebastien Archambeaud.

Entreprenören Sebastien Archambeaud har en vision. Han vill att alla människor i hela världen ska kunna resa på samma villkor. Att

alla inte har samma förutsättningar förstod Sebastien när han fick en son som på grund av sin muskelsjukdom är beroende

av en rullstol. För att göra detta möjligt startade han bolaget Handiscover.com. Från början var affärsidén bara att hitta

lämpliga hotell, men nu är idén också att ta hand om hela resan och gör den möjlig för alla – oavsett vilken funktionsnedsättning du

har. Ordet funktionsnedsättning är det som ska användas om du inte vill reta någon. Ordet “handikappad”

antyder att någon är sjuk och så är inte fallet med många som exempelvis har förlorat

användning av sina ben i en olycka. I en värld med en växande äldre befolkning kommer denna grupp snart att utgöra en femtedel av världens befolkning. Enligt en undersökning som dataföretaget Amadeus

har gjort kommer 20 procent av alla människor på jorden att vara över 65 år och ha någon form av funktionsnedsättning.

Det kan vara att du hör sämre eller ser dåligt. Handiscover har skapat en klassificering i tre nivåer, beroende på om man kan gå lite grann, kan hantera nåt litet hinder är behöver fullt tillgänglighet,

– Vi är precis som alla andra som reser. Vi vill vara flexibla och resa bekvämt,

säger Sebastien Archambeaud via ett videosamtal. Handiscover har kontor på

inkubatorn Minc i Malmö. Men hans bolag samarbetar med Amadeus som har

gjort en stor global undersökning om de med funktionsnedsättning i resevärlden.

DEN SLÅR FAST att 1,2 miljarder människor kommer att ha en funktionsnedsättning

2020. Vad är då de stora utmaningarna? Det saknas en standard för världens snabbaste växande kundgrupp i reseindustrin

– de med en funktionsnedsättning. Det vill startup-företaget Handiscover i Malmö fixa. De konkurrerar med globala jättar som Airbnb och Booking.

– Vi är inte så rädda för konkurrens. De kan inte allt vi gör för vår målgrupp, säger grundaren Sebastien Archambeaud.

– Ett stort problem är icke utbildad person som inte vet något om vad som skiljer olika

funktionsnedsättningar åt. Ofta ska vi vara på flygplatsen minst tre timmar innan. Och så sitter vi och väntar på assistans och

får inte förflytta oss trots att vi kan göra detta utan problem. Under Paralympiska spelen i Sydkorea var det en världsmästare från Sverige som missade sitt plan för att assistenten insisterade på att köra hennes rullstol. Det blir ofta bråk med flygplatsassistenterna…

Handiscover är en startup. I sina första finansieringsrundor fick bolaget in elva miljoner kronor. Från bland annat Kamprad-familjens stiftelse. En andra rundan är nu på gång på ytterligare åtta miljoner. Bolaget marknadsförs sig främst i UK som är bolagets testmarknad. Men målet är att bli stora i USA. Det är här den stora marknaden finns. ETT ANNAT STORT problem är att många

flygbolag vill att rullstolen ska checkas in som vanligt bagage och när den kommer

fram på rullbandet är den sönder. En stor utmaning är att EU inte har harmoniserat

sina regler när det gäller funktionsnedsättningar. Alla länder gör egna gränsdragningar

och inte nog med att det skiljer sig åt på pappret, även efterlevnaden är annorlunda

beroende på var du befinner dig.

– Människor med funktionsnedsättning vill inte resa i paketresor, det är ett omodernt sätt att resa. Våra användare vill kunna som andra, köpa en billig flygbiljett, hitta ett trevligt boende som passar dem och kunna förflytta sig själva. Det är viktigt att det finns bra hyrbilar till samma kostnad som vanliga bilar för oss. Att tvingas resa i grupp är exkluderande.

Hur ska de med funktionsnedsättningar veta vart de ska resa? En väg fram

är videodokumentation av olika boende. Att granska och utvärdera hotell är en av

de saker som Handiscover arbetar med. Nyligen blev bolaget kontaktat av fotbollsspelare Cristiano Ronaldos hotellkedja

Pestana CR7.

– Det finns ingen internationell standard för tillgänglighet. Vi har till en

början sålt deras rum på vår sajt med vårt klassificeringssystem. Nu vill de få sina

hotellrum granskade och klassificerade av oss, säger Sebastien.

ATT BYGGA ETT hotell som är anpassat för människor med funktionsnedsättningar är en utmaning eftersom de behoven ofta

krockar med andra krav. Sitter du i rullstol vill du gärna ha en dörr som lätt att öppna,

men när det kommer till brandkrav så ska dörren var tung och svår att öppna.

Men många av de uppfinningar som vi idag tycker är självklara som fjärrkontrollen

och vattenblandare i badrummet är från början skapade för människor med

funktionsnedsättningar. Det är alltså en myt att det finns en motsättning mellan handikappade och andra människor.

DET FÄRDMEDEL SOM kommit längst när det gäller att anpassa sig till människor

med funktionsnedsättningar är inte helt oväntat kryssningsfartygen. Där känner sig

många “säkra” enligt Sebastian. Han skulle gärna se att flyget, tåget och hyrbilsbolagen

kom upp i samma standard. Att detta är ett område som fler än Handiscover

är intresserade av är uppenbart. Nyligen gick Airbnb ut och berättade att de ökar

antalet sökparametrar med 21 steg. I slutet av 2017 förvärvade Airbnb Accomable, en

London-baserad resestartup som länkade ihop resenärer med funktionsnedsättning

med boenden som passade deras specifika behov. Accomable grundades 2015 av de

två vännerna Srin Madipalli och Martyn Sibley, båda med spinal muskelatrofi.

Även Booking.com har möjlighet att lägga till fler sökkriterier som kan bli en

konkurrent till Handiscover.

– Vi är inte så rädda för konkurrens. De kan inte allt vi gör för vår målgrupp.

Marknadschef till WE Travel Group
Sista ansökningsdag:
18 augusti 2025