Annons:

Därför måste Bromma överleva

Travel News chefredaktör håller inte med Jacob Wallenberg om att Bromma ska lägga ner så vi kan satsa på Arlanda. Han tror på fler små flygplatser i framtiden med elflyg. Delar av texten har tidigare varit publicerade på SVT Opinion.

Förhandlingar om att få ihop en majoritet i Stockholms vackra stadshus för att kunna leda huvudstaden de närmaste fyra åren är avslutade. Den blågröna alliansen vann. Nu vill man lägga ner Bromma flygplats och näringslivets mäktigaste man Jacob Wallenberg gör tummen upp SR:s Ekot. Jag håller inte med.

När lilla storflygplatsen är borta vill staden bygga en helt ny stadsdel på den gamla landningsbanan med 35 000 bostäder. Det är ett nytt Östermalm. Såsom boende på Södermalm är detta ett förslag som jag har stor förståelse. Jag bor rakt över Brommas inflygningsbana och slipper ställa klockan för precis klockan sju börjar planen att gå ner över mitt tak. (Jag bor högst upp i huset och hör detta tydligt.)  Vi boende på Mariaberget och i de västra förorterna får betala ett högt pris för att ha en flygplats nära.

Men jag tycker ändå att det vore en katastrof om Bromma försvann. Jag har svårt att se hur BRA flyg ska överleva när deras viktigaste USP Bromma försvinner. Utan ett stort bolag fokuserat på inrikesflyg blir landets infrastruktur klart sämre. SAS och Norwegian kommer att plocka de stora bitarna ur inrikeskakan. Jag har svårt att se att de smulor som blir kvar kan göda ett bolag som BRA. Redan nu brottas BRA med effekterna av flygskatten. Inrikesflyget minskar redan nu i Swedavias mätningar. Kvar blir klåpare som Primera Air och Nextjet.

En nedläggning av Bromma kommer också att bli ett hårt slag mot de tjugo lokalt ägda flygplatserna. Redan i dag brottas de med stora lönsamhetsproblem. Swedavia lever gott på sina fyra stora flygplatser: Arlanda, Bromma, Landvetter och Sturup. Intäkterna från dessa håller de övriga sex på fötter. Försvinner en av de stora kommer de små att bli mer ostadiga. Swedavias mål är att förvandla sina största flygplatser till hubbar med stora kontorskomplex, gigantiska hotell, enorma konferensanläggningar och godscentraler. Det finns beslut om miljardinvesteringar både på Arlanda och Landvetter. En nedläggning av Bromma, samtidigt som det kommer en lågkonjunktur kan rita om Swedavias karta fullständigt.

Ovan struntar förstås Miljöpartiet fullständigt i. Deras mål är att förvandla Swedavia till ett nytt Systembolag och att flygande ska jämföras med intag av alkohol. Det är ett gift som förleder själen och sänker kroppen.

Jag tror att det viktigaste argumentet för Brommas överlevnad är att flygplatsen kan bli den viktigaste katalysatorn för elflyg i världen. Jag vet att åsikterna går isär om hur stort detta kan bli, men är det någonstans i världen som det ska hända så är det här i Norden. Norge har redan fattat beslut om att de vill ha ett elektrifierat inrikesflyg 2040. En stor del av vårt inrikesflyg sker redan idag i ganska små maskiner. Det rimmar väl med elflygplan som funkar bättre ju mindre de är. Det mest krävande på en flygplats är tillförseln av brand- och miljöfarligt bränsle. Elflygplatser kommer inte att ha detta problem. En avveckling av Bromma kommer att leda till flyget blir allt mer storskaligt. Jag tror att det regionala flygplatserna är framtiden. Många av de transporter som idag sker med buss och regionala tåg kommer om femtio år att ske med elflygplan. Lägger vi ner Bromma bromsar vi den utvecklingen med 25 år. Sverige står för en promille av den globala miljöförstöringen. Det enda sättet vi på allvar kan bidra är att genom att gå före och visa andra vad vi har uppnått. Att lägga ner Bromma är på lång sikt lika smart som att skjuta sig själv i foten.

5 kommentarer

  1. Mikael: Så idén är alltså att Bromma ska bli någon sorts motsvarighet till en nationalpark för att skydda utrotningshotade flygbolag? Allvarligt, vad är det för nivå Viggo håller? Vi vet ju alla att flygets är ett av de verkligt stora problemen för att minska utsläppen av klimatgaser. Det är inget påhitt av miljöpartiet. En bransch vars möjliga lösningar på detta jätteproblem ligger 50 år (enligt denna krönika) fram i tiden kommer aldrig att uppfattas som seriös. Och allvarligt, det är så lågt att komma med totalt felaktiga argument om att Sverige bara står för en tusendel av utsläppen av växthusgaser. Varken import, utrikesflyg eller sjöfart är ju inräknat. Per capita har vi bland de högsta utsläppen i världen. Eller tycker Cavling verkligen att vi ska strunta i att åtgärda alla problem där vår andel är låg, för i så fall behöver vi ju inte bry oss om mord, bilolyckor, våldtäkter mm där Sveriges andel vida understiger en promille av de globala siffrorna.
  2. Jan B: Bromma bör absolut läggas ned och Arlanda komma till till en standard som storflygplats, vilken den inte är i närheten av. I utbyte med att Bromma läggs ner, bör man för regionala flyg, bygga ut Skavsta och se till att bygga snabbspår tåg till flygplatsen är därmed öppna upp södra delen av regionen som delvis är underutveklad.
  3. Stockholm-Borås: Bromma fyller en funktion för många landsdelar där att sitta och åka tåg inte fungerar , eller där vägarna inte heller är tillräckligt bra mellan olika landsdelar. Mikael påstår att 'vi' har de högsta utsläppen i världen och till vilken referens då? Det finns ett behov för båda flygplatserna till och från Stockholm på många sätt. Istället för att bara skälla att alla är ignoranta för miljöfrågor , kanske att arbeta på att förbättra kommunikationerna på andra sätt är något som leder till något. Att stänga ner Bromma är fel - den är effektiv , nära stan ( vilket minskar resorna till flygplatsen) och fyller ett behov som inte kommer att kunna tas om hand av arlanda pga sitt avstånd och kostnader att ta sig dit på ett miljövänligt sätt. Arlanda express är dyrast i världen vilket tvingar folk att använda bussen till arlanda. Nu går priserna på Arlanda express upp till 295 kronor för en 20 minuters resa. I Oslo kostar den 195 och är dubbelt så lång. Dessutom kan man använda alla tåg billigare. Jag är för Bromma på många sätt och har en förståelse för de som blir störda , men jag är också väldigt trött på argumenten kring att vissa endast skriker miljöbov - när det inte finns godtagbara alternativ för att få ihop arbetsliv och familj,
  4. Mikael: Enligt källan Naturvårdsverket http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Klimat-vaxthusgasutslapp-fran-svensk-konsumtion-per-person/ släpper svenskarna ut 11 ton koldxioxid per år, vilket är fler gånger högre än världsgenomsnittet och bland de högsta i världen (som ett svar till den efterfrågade referensen från "Stockholm-Borås". Och jag förstår att det är jobbigt för de som regelbundet flyger att bli ifrågasatta. Men det går ju inte heller att komma ifrån att problemet med flygets utsläpp är allvarligt. Jag har barn och jag bryr mig om deras framtid. Jag ser hela tiden dessa försök att undvika ansvar. Och Viggos krönika är ju ett riktigt lågvattenmärke. Bromma ska behållas därför att vi måste skydda BRA och säkra inkomster för det statliga bolaget Swedavia?Menar flygbranschen på allvar menar att politikerna ska väga sådana argument tyngre än att Sverige lever upp till sina nationella miljömål och internationella klimatåtaganden? Jag fattar att det är hans jobb att framställa flygbranschen i så positiva ord som möjligt. Men är detta de bästa argumenten som flygbranschen kan komma med så tycker jag att vi påskyndar nedläggningen av Bromma - det är ju uppenbart av krönikan att den enbart drivs av egenintressen.
  5. Också Stockholm - Borås: Svar till Stockholm - Borås; reagerade på din signatur då jag precis denna vecka gjort samma rutt, men med tåg, av miljöskäl. Gör den ca varannan månad. Familjen i Stockholm och jobbet just den dagen i Borås. För mig finns aboslut inget alternativ, till tåg inrikes. Det gck alldeles utmärkt med lite planerining. (Ensamstående så en annan familj från förskolan kom förbi för att ta med barnen till lämning och sedan kunde barnen vara kvar en halvtimme längre den dagen. Jobbade så fokuserat och ostört hela resan t.o.r.så första gången på länge jag inte behövde öppna datorn igen på kvällen efter barnen somnat) Med 10 år kvar att ställaom vårt liv på planeten, för att ens ha planeten kvar (IPCC-rapporten i veckan) , så förstår jag faktiskt inte varför inte fler panikdrar i handbronsen för sin egen miljpöåverkan.