Annons:

Tyskland vill locka turister på temat: ”30 år sedan muren föll”

Vid sidan av temakampanjen "100 år Bauhaus" och den digitala marknadsföringsoffensiven "German Summer Cities" har Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) utvecklat ytterligare en global, viral kampanj på temat ”30 år sedan muren föll”, enligt ett pressmeddelande.

Man planerar en omfattande liverapportering via influencers från källmarknader som är av stor betydelse för den tyska incomingturismen. Det centrala temat är det utökade turismutbudet i hela Tyskland 30 år efter Berlinmurens fall.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar:

– Intresset för murens fall och Tysklands återförening är fortfarande utomordentligt högt utomlands. Vid de tidigare jubileerna utvecklade vi starka kampanjer för att kommunicera återföreningen som en stor vinst för tysklandsturismen. Inför 30-årsjubileet satsar vi stort på digital kommunikation med instagram-stories, marknadsföring via sociala medier och videoklipp.

Sedan år 1993 har man fört statistik över antalet utländska övernattningar i det återförenade Tyskland. Under perioden 1993 till 2017 ökade antalet övernattningar från 35 miljoner till knappa 84 miljoner vilket motsvarar en procentuell ökning med 142 procent. I de nya delstaterna inklusive Berlin steg antalet internationella övernattningar under samma period från 3,4 miljoner till 19,3 miljoner – ett plus på 462 procent.

DZT utvecklar sina årliga marketingkampanjer utifrån marknads- och benchmarkanalyser för att belysa reselandet Tysklands olika facetter, och lanserar dessutom riktade kampanjer för att uppmärksamma Tysklands mindre kända facetter.

Kommentarer är stängda.