”Vi kommer att göra allt vi kan för att säkerställa att olyckor som den här inte händer igen”, säger Mike Sinnett, Boeings viceordförande för produktstrategi, för journalister på plats, syftandes på Ethiopian Airlines krasch utanför Addis Abeba.
Enligt bolaget har man löst problemen med det automatiserade kontrollsystemet MCAS, bland annat genom en uppdatering av planets mjukvara. Förra helgen informerades piloter från fem flygbolag om ändringarna och testade dem i en flygsimulator.
737 Max 8-plan har varit inblandade i två dödliga olyckor inom ett halvår, varav den senaste skedde i Etiopien den 10 mars. Experter har pekat på likheter mellan olyckorna och det finns teorier om att MCAS-systemet, ett system som ska förhindra överstegring (stallning), i båda fallen fått flygplanens nos att peka nedåt trots upprepade försök från piloternas sida att korrigera riktningen
Enligt The New York Times så har flygsimuleringar som försökt att återskapa problemen som tros ha orsakat den misstänkta olyckan i Indonesien förra året visat att piloten bara hade 40 sekunder på sig att undvika en katastrof.
”De som var inblandade i testen (av systemet) hade inte till fullo förstått hur kraftfullt systemet var innan de flög planet i en 737-simulator”, skriver tidningen.
Enligt Boeing kommer MCAS inte länge att återkommande försöka korrigera planet om piloten försöker återta kontrollen, och kommer att kopplas ut om två sensorer skickar motstridiga data. Boeing kommer också att installera en varning, som berättar för piloten att de två sensorerna inte synkar med varandra.
USA:s luftfartsverk FAA kommer att utvärdera åtgärderna, vilket blir tongivande för beslutet om flygförbudet ska komma att hävas.