Annons:

”Sverige är närmast unikt med vårt minskade flygande”

De mindre flygplatserna tappade förra året sammantaget dubbelt så många passagerare som de större flygplatserna, ägda av statliga Swedavia. I Jönköping, Karlstad och Skellefteå minskade resandet till och från flygplatserna med över 30 procent. Mora flygplats tappade över 40 procent. I samtliga fall beror det på att flygbolag lämnat flygplatsen, helt eller delvis.

Enligt organisationen Svenska regionala flygplatser försvann tio procent eller 275 000 av passagerarna från de mindre, regionala flygplatserna. Swedavia tappade fyra procent.

”De troligaste skälen är den införda flygskatten och den pågående klimatdebatten mot flyget, även om en begynnande konjunkturavmattning också kan ha en påverkan”, skriver Peter Larsson, vd för Svenska regionala flygplatser, i ett pressmeddelande.

Han uppmanar regeringen att agera för att rädda flygplatserna, som redovisar ökade underskott i takt med att passagerarna försvinner.

Organisationen Svenska regionala flygplatsers vd Peter Larsson pekar på flygskatt och klimatdebatt som bidragande orsaker till det som sker.

– Internationellt finns framtiden i flyget, Sverige är närmast unikt med vårt minskade flygande. I våra grannländer subventionerar staten mindre flygplatser så att de kan hålla öppet, säger han.

7 kommentarer

  1. Eva: Ifall detta stämmer, att den av medierna skapade klimatångesten påverkat nedgången så mkt är det återigen ett pinsamt bevis för hur godtrogna och lättledda svenskarna blivit. Vi får vårt straff.
  2. Per Skåning: Klok man den där Peter Larsson. Håller med, Sverige är verkligen unikt och det i en synnerligen negativ aspekt när det gäller flygets framtid.
  3. Erik Huss: Som geograf (och utbildad journalist) har jag arbetat med forskning inom earth system science och klimatutveckling sedan 1990-talet och jag upplever inte att medierna har orsakat något dåligt i denna fråga. Tvärtom är det glädjande att folk börjar inse att flyg är ett synnerligen ohållbart sätt att resa. Inom Sverige där vi har så ren el genererar tåg i medeltal 40000 ggr mindre utsläpp av CO2 per passagerare jämfört med flyget. Så jag skulle inte säga att svenskarna är godtrogna, snarare mer upplysta nu än tidigare. Tyvärr minskar inte det internationella flyget lika mycket. När flyg drivs av batterier eller bränsleceller (vätgas) kan vi börja tala om hållbarhet. Israeliska Eviation provflyger redan i vår sitt "Alice" som tar 9 passagerare och har en räckvidd på ca 1000 km. Läs mer här och inspireras: https://www.eviation.co/ /hälsar Erik :)
  4. Per Skåning: Erik Huss: Det är dags att vakna upp och vara realist. Vi är "jä..ligt" trötta på dig och dina Mp kompisar.
  5. Greta Skåning: Per Skåning: Nej - vi - är inte alls trötta på honom eller hans kompisar eller någon annan som berättar fakta om hur vi påverkar miljön.
  6. Per Skåning: Oavsett vilket: Vi svenskar är i dags läge HELT unika. Det lilla landet i mörkaste delarna av Europa blir mer och mer avskärmat från resten av världen.
  7. Stina: Tåg i all ära men det fungerar ju tyvärr sådär med kraftigt eftersatt underhåll av spårnät, växlar och andra vitala delar. Flyget måste fortsatt existera i vårt avlånga landet och i vår avkrok av världen. Flygskatten och ytterligare pengar borde avsättas för att bidra till det viktiga jobbet att ta fram miljövänligare alternativ. Då det ligger (bör ligga) i samtligas intresse så bör det även finansieras av statliga medel, inte enbart av redan extremt pressade flygbolag och flygplanstillverkare.
visit-dalarna
VD till Visit Dalarna
Sista ansökningsdag:
24 augusti 2025
Marknadschef till WE Travel Group
Sista ansökningsdag:
18 augusti 2025