Tittade på Aktuellt igår. Det var krögaren Danyel Couet mot finansminister Magdalena Andersson. Det blev en ojämn match. Danyel pratade om sin lilla restaurang på Östermalm som riskerar att gå i konkurs. Statsrådet Andersson pratade om sjukvården som går på knäna. Han var arg på att hans krog Allegrine i princip har fått näringsförbud och efterlyste fler riktade stödåtgärder.
Magdalena Andersson kunde enkelt parera med att man inte ska slösa med skattebetalarnas pengar. Plus att hon redan gjort mycket. Plus att sjukvården kämpar…
Jag har inget emot Danyel Couet, han gör ett jättebra jobb och är en fantastisk krögare vars krogar jag har älskat att besöka sedan nittiotalet.
Men när reseindustrin och besöksnäringen ska slåss mot finansministern och landets högsta ledning behövs starkare kanoner. Var är Visitas vd Jonas Siljhammar? Var håller Visitas ordförande Maud Olofsson hus när hon behövs som bäst? Varför tar inte de stora företagsledarna som Scandic vd Jens Mathiesen eller Elites ägare Bicky Chakraborty fajten med regeringen och förklarar att hundratusentals jobb riskerar att gå upp i rök.
Hallå Petter Stordalen, det räcker inte att skriva en enda debattartikel och bli arg på en finansanalytiker.
Du behövs på barrikaderna.
Varje dag.
I månader.
Det är i turist- och reseindustrin som många unga och ännu fler nysvenskar får sitt första jobb. Vi är tyvärr bara några få procent av BNP, men det är vi som tar hela smällen för corona. Övriga samhället tuffar på ungefär som vanligt. Trots corona och restriktioner.
Det räcker inte med ilska och tårar i politiken.
Det krävs analys, makroperspektiv och tydliga siffror.
Den här striden handlar inte om en ensam duktig krögare med fyra anställda. Det handlar om värld som håller på att gå förlorad. Den gren i vårt samhällsträd som ger mest frukt i form av arbete, välstånd och ja lycka. När mår vi bättre än på krogen eller på resa?
Travel News bevakningsområde är inte den tjockaste och mest effektiva grenen i näringslivet, men ändå.
Det är i hotell- och krogvärlden som vanligt folk jobbar och ja, en gång tiden röstade alla på sossarna och det var självklart att vara med i facket. Hallå Magda, du kan inte släppa oss som en sten havet bara för att det är corona.
Ja, ni fattar. Jag är gärna med och coachar från bänken.
***
Flygexperten Jan Ohlsson väcker många reaktioner bland Travel News läsare. Det gillar jag. Ska ärligt säga att jag letade ganska länge efter en entreprenör eller näringslivsprofil norr om Uppsala som kunde rasa mot det faktum att SAS fyrdubblat priserna till Norrland.
När jag inte fick napp mejlade jag Ohlsson som förklarade allt på några minuter.
Hans analyser slår det mesta.
Därför intervjuar vi honom gärna i Travel News. Vill du också bli intervjuad eller har tips på vem vi ska prata med. Mejla mig.
***
Om ni undrar så håller vi på med både resebyråtoppen, researrangörstoppen, hotelltoppen och löneligan. De kommer förhoppningsvis före tomten. Men jag vill inte lova något.
***
Att det statliga marknadsföringsbolaget Visit Sweden väljer Forsman Bodenfors som sin reklambyrå är… jättetråkigt. Det är tryggt, klanderfritt och ja, perfekt om man vill ha ryggdunkningar och helt slippa överraskningar. Tyvärr dog den kreativa reklamen på nittiotalet och ersattes av Google, Facebook och Ai.
***
Att ställa om från sommar- till vinterturism är svårare sagt än gjort. Tycker TUI. Det tycker jag med.
***
Jag tror inte att varannan svensk tänker ändra sitt resmönster som ny undersökning som Novus gjort på uppdrag av Schyst resande visar. Vår längtan efter sol och bad sitter djupt. Att i en enkät säga något annat är lätt. Men när det väl blir juli och det regnar längtar alla efter Medelhavet.
***
Viking Line går just nu sin tuffaste match någonsin.
***
Det är kul att SAS vd Rickard Gustafson tar över klubban i IATA om något år. Det är ett tecken på att han planerar att sitta kvar även som vd på SAS. Jag har svårt att tänka mig att någon annan person i världen kan gör det sista jobbet bättre. SAS ska vara glada att de har en vd med stor kunskap och unik erfarenhet. I dessa tider behövs det en extrem räknenisse. Om SAS överlever corona behövs det en visionär och innovatör nästa steg. Men inte nu. Kanske om tre år. Tidigast.
***
Och ja, med detta tar vi helg i Travel News-butik. Vi hörs på måndag igen.
3 kommentarer