Det var när Ving i samband Thomas Cooks konkurs tappade rätten till sitt gamla varumärke som processen att göra något nytt föddes.
– Vi hade valet mellan att göra något litet eller att dra på. Vi bestämde oss för att göra det senare och det föddes en ny identitet.
Den nya loggan föddes med orange våg. Loggan är också ett eget typsnitt som går igen på hotell och flygplan. I den första stora kampanjen vill man som vanligt signalera sol och bad men även att det finns en massa aktiviteter som yoga, hiking, padel och mindfullness på en semester med Ving.
– Alla vet att vi säljer sol och bad sedan 1956, men nu vill vi berätta något annat. Men vi är ödmjuka och förstår att alla inte vill boka sin resa nu eller till sommaren. Några vill vänta till nästa höst eller vinter.
Kampanjen kommer att synas i TV4 och sociala medier från annandagen. Efter några veckor kommer man även att synas utomhus och i tryckta medier.
Hittills i år, januari–oktober, har Ving investerat 45 miljoner kronor brutto i medier, enligt Kantar-Sifo. Det kan jämföras med 87 miljoner kronor brutto under motsvarande period förra året enligt siffror från Dagens Media.
Musiken i kampanjen upptäcktes av Amanda Larsson på Vings egna Inhouse Team. Den fick fäste i organisationen. Vd Magnus Wikner som har ett förflutet som showartist på Sunwings hotell gillade låten. Man presenterade idén för reklambyrån Åkestam Holst som accepterade kundens musikval. Låten “This is our Time” är en nyskriven uptempo-låt från det amerikanska bandet Wild med bas i Los Angeles.
I anslutning till den nya loggan finns en våg som även fungerar som en hälsningsrörelse med två fingrar i luften. Vågen är dock inte ett bärande inslag i sommarkampanjen, men Claes Pellvik utesluter inte att den kan vara med i kommunikationen längre fram.
Just nu arrangerar Ving resor till Kanarieöarna från Sverige. Intresset har varit stort och man har bytt till större flygplan med 400 stolar. Men om man jämför med tidigare år är det blott en rännil. Det råder reseförbud från de övriga nordiska länderna till Kanarieöarna.
Att spela in nya reklamfilmer under corona har varit en utmaning enligt Claes Pellvik, men det underlättar om man som Ving har sina egna hotell och flygplan.
Avsändare i en lång printannons är vd Magnus Wikner.
– Vi tycker det är fint och lämpligt att det kommer från den övergripande chefen.
9 kommentarer