Över 100 000 användare på Instagram och 93 000 på Youtube följer piloten.
SAS vill inte bli intervjuade i Resumé, men skickar en kommentar på mejl.
– SAS har i likhet med andra stora företag en policy för sociala medier som beskriver förhållningssätt och sådant som är viktigt att tänka på vid publicering av innehåll som handlar om SAS. Policyn är framtagen för att underlätta och tydliggöra för alla medarbetare i företaget vad som gäller i både externa och interna forum. Den allra viktigaste principen är att inlägg som görs under arbetet aldrig får ske på bekostnad av säkerheten eller den anställdas arbetsuppgifter, skriver SAS presschef Freja Annamatz.
SAS-piloten Björn Lundström kan tänka sig att bryta mot arbetsgivarens regler.
– Jag funderar på om det är lagligt att inskränka yttrandefriheten. Jag funderar på att strunta i de här hoten med hänvisning till den grundlagen. Jag tror att det skulle vara svårt för SAS att visa att jag skadar företaget när över 100 000 följare gillar vad jag gör, säger han till Resumé.
13 kommentarer