Rejsearrangører i Danmark (RID) har tröttnat på att Detur inte betalar sina kunder för inställda resor och ställer ultimatum: ”Betala inom 14 dagar eller bli utkastade”.
I Facebookgruppen ”Kampen mot Detur” har 240 kunder gått samman och kräver tillbaka omkring fyra miljoner svenska kronor från Detur.
Danska TUI:s presschef Mikkel Hansen säger till Ekstrabladet att kundernas förtroende för resebranschen tar skada om en medlem inte följer spelreglerna.
Även i Sverige har Detur, likt flera andra branschkollegor, släpat efter med återbetalningarna. Men regelverket är inte glasklart:
Så här tolkade Allmänna reklamationsnämnden (ARN) regelverket när pandemin rasade som värst i fjol:
”En resenär har rätt att avboka en paketresa och få tillbaka hela kostnaden för resan om det finns stor risk för människors hälsa på ett resmål. Det är konsumenten som ska bevisa att det fanns en sådan risk.
Om en paketresa ställs in av arrangören har resenären rätt att snarast få tillbaka alla kostnaderna för resan. Denna rättighet kan inte avtalas bort.”
ARN fick i fjol in 33 ärenden som rörde Detur. Det var nästan en fördubbling från 2019. I år har ARN fått 6 ärenden om företaget. De flesta fallen gällde utebliven återbetalning av inställd resa och de avvisades, eftersom tvisten inte gällde belopp eller tjänstens kvalitet:
”Tidpunkten för betalning av beloppet är inget som nämnden kan uttala sig om. Nämnden förutsätter dock att Detur betalar beloppet så fort det är möjligt.”
Om kunden och bolaget är överens om skulden kan ARN alltså inte göra något. Någon tidsgräns för återbetalning finns inte i reglerna.
Konsumentverket har 32 pågående ärenden mot Detur. 17 av dessa är från 2020 eller i år. Visa av dem handlar om försenade återbetalningar, men verket har inte inlett något tillsynsärende mot företaget.
– Vi har ingen anledning att tro att Detur är sämre än andra i branschen i fråga om återbetalningar, säger Svenska resebyrå- och arrangörsföreningens (SRF) vd Didrik von Seth.
Travel News har sökt Deturs marknadschef Ahmet Eksur för att höra hur många kunder i Sverige som väntar på pengar och om företaget avser utnyttja möjligheten att söka statliga lån, där ansökningstiden går ut nästa måndag.
Text: Leif Holmkvist