Annons:

Debatt: Skatteverket hushållar inte med skattemedlen

Resebranschorganisationen SRF och tjänstearbetsgivarorganisationen Almega menar i en gemensam debattartikel att Skatteverket genom sitt beslut att driva egen resebyrå slösar med miljoner kronor årligen.

– Skatteverket beslutade förra året att avsluta en påbörjad upphandling av resetjänster. I stället för att anlita en resebyrå bestämde sig verket att öppna egen verksamhet till en mycket högre kostnad, skriver Didrik von Seth och Ulrica Dyrke, generalsekreterare SRF respektive Näringspolitisk expert i Almega.
I artikeln visar de att det blir betydlig dyrare att driva egen resebyrå mot att anlita av de många aktörerna i branschen. Merkostnaden blir minst fem miljoner kronor årligen. 

 Vi har bett Skatteverket att förklara sitt beslut utan att få tillfredställande svar. En väl fungerande marknad med konkurrerande företag medför lägre priser, högre kvalitet samt gynnar utveckling av nya produkter och tjänster. Detta är affärsresebyråbranschen ett utmärkt exempel på, skriver artikelförfattarna.

Debattartikeln kan läsas på Dagens Opinion här

5 kommentarer

  1. ESSA: Skatteverket gör helt rätt att starta en egen resebyrå. Felet är branschens vars resebyråer, 4 år efter införande av GDPR och ett år efter Schrems II domen, fortfarande inte kan säkra kundernas/resenärernas data.
  2. Didrik von Seth: Hej Essa, Vet ej vem du är eller var i branschen du är verksam. Sanningen är att Skatteverket kan inte själva redogöra på hur de säkrar resenärernas data. Vi har ställt frågan ett antal gånger utan framgång. Vad beträffar Schrems II domen har inte EDPB(Europeiska Dataskyddsstyrelsen) ännu kommit med riktlinjer vilket gör att ingen kan uttala sig självsäkert om vad det är som gäller. Vi tycker att Skatteverket under tiden skall ägna sig åt att handlägga ärenden och inte slösa med skattemedel.
  3. Medborgare: Kära Didrik, koncentrera dig på att hjälpa företagen i din förening. Alla företag och myndigheter får själva avgöra vad som är bäst för dem. Anser dem att de inte hittar någon lämplig kanditat som kan uppfylla sina krav så har man rätt att ha en egen reseavdelning. Det kan ibland även vara bättre samt ett tecken till resebyråerna att skärpa upp sig.
  4. Mats: Det är väl bara att inse att även skatteverket tröttnat på vissa byråers kreativa påslag och dåliga tillgänglighet. Bättre sköta det själv. En flygresa eller en hotellnatt som ofta är vad skatteverket behöver krävs det inte en dyr resebyrå för än mindre en portal via AETM. MEd bra digitala tjänster sköter man det bäst själv utan mellanhänder. Precis som små företag gör, kan ett större likt skatteverket göra det också bara de bygger infrstruktur för det. 5MSEK årligen tror jag är hittepå och om så vore fallet kan Skatteverket redan efter något år optimera och få exakt kostnadskontroll och kvalitetskontroll som ingen byrå uppenbarligen klarat att leverera. Byråer ska fokusera på komplexa resor, resten kan skötas utan. byråerna lever i en svunnen tid, kickbacks från flygbolag är sedan länge borta, och kunderna bokar online privat och kan lika gärna göra det på jobbet också bara de ges verktygen.
  5. ESSA: Hej Didrik, EDPB kom med tydliga rekommendationer beträffande Schrems II redan i Nov 2020.