Annons:

Premium

Wild & Crazy-krönikan är tillbaka: Detta händer i höst i reseindustrin

Vi står inför en dramatisk höst. Reseindustrin ska återstarta på allvar och resandet ska komma igång. Här är Travel News chefredaktör Viggo Cavling spaningar inför det som ska komma. Detta händer med SAS, Norse, Air Leap, BRA flyg, First Camp, Böda Camping, Liseberg och Gröna Lund. Bland annat!

Konsolidering. Det har länge varit ordet på allas läppar. I första hand pratar vi om flygbranschen pre covid. I Europa har vi sneglat på USA i tjugo år. Där finns en handfull bolag som dominerar inrikestrafiken. 

Varför är det inte så i EU? Tänker finansmänniskor. Men utsikten i den gyllene helikoptern är inte alltid den bästa när man vill ha kunskap om vad som händer på marken. 

Nere på rullbanan finns fortfarande ett otal flygbolag och trots att de stora hela tiden blir större kommer det hela tiden små bolag som vill upp i luften, läs Norse.

För att vara konkret – post covid – jag tror inte att Lufthansa köper upp SAS i höst heller. Norden är för stort till ytan och är alldeles för glest befolkat. 

Ökar vi fokus på marken ytterligare ser vi att två små flygbolag slåss om inrikestrafiken: BRA flyg och Leap Air. De senare under en rad regionala varumärken: Air Gotland, Air Skåne och Air Halland. Det är gulligt, men jag tror inte att det kommer att funka speciellt länge. Att sälja flygbiljetter inrikes i Sverige för under tusenlappen är en förlustaffär oavsett hur små och gamla flygplan man har. Förr eller senare måste det bli någon form av konsolidering mellan BRA flyg och Air Leap, alternativt att någon av de två tjurskalliga norrbaggarna kastar in handduken. Kunskap från förr säger dock att miljardärer sällan gör detta. 

Konsolidering således.

Om vi tittar ännu mer på marken ser vi att Johan Söör och hans First Camp fortsätter att konsolidera den nordiska campingmarknaden. Hans dröm är förstås att köpa svensk campings kronjuvel: Böda Camping. Jag säger inte att detta kommer att ske i år eller nästa år. Men det är oundvikligt om First Camp vill bli en stor elefant och leva sitt liv på savannen, jag menar förstås Stockholmsbörsen.

Vi tar det igen. 

KONSOLIDERING.

Det är samma sak för Parks & Resorts. Under pandemin har man gått igenom ett stålbad, men nu är man på väg upp och har effektiviserat sitt flöde. Kunder som förbokar sina besök på Gröna Lund spenderar mer pengar än de som gör spontanbesök. Parks & Resorts drömmer också om kronjuvelen i sitt universum: Liseberg. Japp, det kommunala tivolit. Förr eller senare kommer detta att säljas, eftersom gubbarna i muteborg aldrig kan hålla sina fingrar i styr. Direktörerna på Lisebergs huvudkontor älskar att provocera sina ägare (Göteborgs skattebetalare) med budskapet: satsa eller sälj. 

Att sälja ut offentlig verksamhet ligger i alla borgerliga politikers DNA och det troliga är ju att vi får en borgerlig regering efter nästa val. Förr eller senare kommer Parks & Resorts att få sin chans att köpa kronjuvelen. 

Konsolidering såldes även i nöjesparksbranschen. 

Vad tror jag mer? 

Det kommer tyvärr inte att bli en rak väg tillbaka till 2019 års siffror i höst. Det kan vi tacka Sveriges ungdomar för. De kan inte hålla avstånd och ja varför ska man vaccinera sig när man kan gå på rave? Det sista verkar ju roligare. 

Här anser jag att vaccinpass när man ska gå på nattklubb kommer att göra mirakel för smittspridningen. Den svenska modellen har som bekant avskaffat piskan, läs barnaga. Men vi har trots allt moroten kvar. Här tror jag ett vaccinpass för nattklubbar kan funka fint. Detta är alltså ett tips till Stefan Löfven och Lena Hallenberg, men jag är rädd att de inte läser Travel News. Jag förstår att de har fullt upp med att få gamla kommunister och ett gäng extremliberaler att leka ihop.

Och med dessa profetior stänger vi butiken för denna vecka. Håll ut. Nästa fredag är Wild & Crazy tillbaka med mer vansinne.