Regeringen gör också en kosmetisk språklig förändring, i stället för turistpolitik ska det heta turismpolitik. Om målen för denna turismpolitik beskrivs så här:
”Målet för turismpolitiken ska vara att Sverige ska ha en hållbar turism, med ett hållbart resande och en hållbar och konkurrenskraftig besöksnäring som växer och bidrar till sysselsättning och attraktiva platser för besökare, boende, företag och investeringar i hela landet”.
Turismpolitiken ska leda till att ”företag och verksamheter inom besöksnäringen ges goda förutsättningar att utveckla sin kompetens och innovationsförmåga”. Och därigenom bidra till att ”stärka Sveriges konkurrenskraft som besöksland med ett hållbart resande, vilket i sin tur ska bidra till att stärka bilden av Sverige som besöksland både inom landet och utomlands”.
Men också, som vanligt i dag och lika viktigt som att det gäller hela landet, är att främja jämställdhet, integration och mångfald.
Att branschen haft det tufft har även regeringen insett. ”Många branscher inom besöksnäringen har drabbats mycket hårt. Nöjes- och temaparker, researrangörer, resebyråer, flygbolag med reguljär passagerartrafik och biografer hör till de branscher som hade det största tappet i omsättning 2020, enligt Statistiska centralbyrån. Även aktörer inom kultursektorn, så som museer och kulturevenemang har drabbats mycket hårt. År 2020 beräknades 123 441 årsarbetskrafter i inom turismrelaterade näringar vilket är en minskning med 9 procent jämfört med 2019. Omsättningen för turism i Sverige har minskat med 37 procent”.
Minus på 37 procent på totalen, och trots ”hemestrandet” ett minus för svenskars turismkonsumtion med strax över 28 procent.
År 2020 uppgick turismens exportvärde, det vill säga utländska turisters konsumtion i Sverige, till drygt 46 miljarder kronor, vilket kan jämföras med 99 miljarder kronor 2019.

I nya reda pengar får näringen 100 miljoner kronor 2022 för att ”möjliggöra omställning och utveckling för en hållbar besöksnäring, varav 25 miljoner kronor ska gå till ekoturism”. Regeringen skickar också iväg 20 miljoner kronor 2022 till Visit Sweden för att stärka marknadsföringen av svensk turism och besöksnäring.
En omändring i det nationella regionalfondsprogrammet ger också 67 miljoner kronor till projekt som syftar till hållbar omställning, stärkt innovationsförmåga och utveckling av framtidens mötesbransch.
Men det man spenderar på gungan drar staten in på den stora karusellen med skatter. De totala momsintäkterna till staten kan ett ”normalår” som 2019 beräknas till runt 28 miljarder. Till det kan läggas skatt på flygresor som väntas ge 699 miljoner 2022.
Ett hyfsat nettoutfall för staten alltså. Och en liten budgetsatsning tillbaka.
Så regeringen har miljarder skäl att skriva att ”Många tjänster har inte varit möjliga att konsumera under pandemin och ett uppdämt konsumtionsbehov, tillsammans med ett uppsamlat sparande, väntas bidra till att hushållens konsumtion ökar snabbt under andra halvåret 2021”.