Som i andra delar av turistbranschen fanns hoppet om en återhämtning efter pandemin under våren och sommaren 2022. Då kom i stället kriget mot Ukraina som påverkar resmönstren.
Fast kriget har fått både positiv och negativ effekt på kryssningsturismen till Stockholm.
– Det korta svaret är: än så länge inte hänt så mycket. En positiv effekt är till att börja med att många tagit bort S:t Petersburg från sina rutter, och ersatt med eller stannar ett dygn till i Stockholm, säger Stefan Scheja, kryssningsansvarig på Stockholms hamnar.
– Det negativa är rederier som vänder sig mot amerikanska gäster har börjat dra öronen åt sig. De avstår från Östersjön överhuvudtaget. En del utgår från Southampton i stället.
Sammantaget är bilden i dag ändå överraskande bra.
– Vi har tappat 30 anlöp. Det var 300 från början. Nu är vi nere i 260-270. Att jämföra med 2019 då vi hade 280 anlöp, säger Stefan Scheja.
En undersökning 2018 visade att kryssningsindustrin ger ett stort bidrag till Stockholmsregionen med en ekonomisk effekt på nästan 2 miljarder kronor och 1 100 arbetstillfällen.
Tillsammans spenderade då 623 000 kryssningspassagerare över 600 miljoner kronor på hotell, mat, sightseeingturer, shopping mm. Dessutom spenderade kryssningsrederierna sammanlagt 270 miljoner kronor på hamnavgifter, lotsavgifter och farledsavgifter i Stockholm. Den totala ekonomisk effekten landade på 1,87 miljarder kronor.
Kryssningstrafiken har återhämtat sig ganska snabbt efter pandemin, vilket siffrorna ovan visar.
– Men numera har vi lärt oss att allt kan förändras över en natt, säger Stefan Scheja.
Fördelning av besökare så ut så här 2018
• Tyskland 163 993 passagerare
• USA 129 575 passagerare
• Storbritannien 58 125 passagerare
• Italien 42 290 passagerare
• Spanien 37 722 passagerare
• Övriga 191 061 passagerare
