Annons:

Premium

Strid om försäkringskrav för kvarhållna flyplan i Ryssland

Av drygt 1 000 flygplan i passagerartrafik i Ryssland är hälften ägda av utländska företag. De utländska ägarna kan nu drabbas av rekordstora förluster. Text: Janne Sundling

Situationen riskerar att göra planen osäljbara när leasingen går ut eftersom underhållet inte kommer att verifieras. 

När Ryssland skulle resa sig ekonomiskt efter kommunisttiden var både det nationella Aeroflot och nystartade flygbolag inställda på en sak: sovjettidens Ilyushins och Tupolevs skulle ersättas med moderna plan. 

Bra för Airbus och Boeing, men också för flygplansleasingföretagen. 

Men mindre bra i dag. Ungefär hälften av de 1 000 planen ägs av företag utanför landet. Putins krig i Ukraina har lett till en kamp mellan leasingbolag och deras försäkringsbolag, som säger att de inte är skyldiga att betala anspråk eftersom sanktionerna krävde att de släppte affärerna i Ryssland.

Dagarna efter invasionen beordrade Europeiska unionen åt leasingföretagen att ta tillbaka deras plan. Och ett 30-tal jetplan beslagtogs på platser som Hongkong, Istanbul och Mexico City. 

Men Kreml införde snabbt ett eget förbud för de flesta internationella flygningar för ryska flygbolag, vilket lämnade nästan 400 utlandsägda flygplan strandade. 

När myndigheterna där planen var registrerade som Bermuda och Irland drog tillbaka sina säkerhetscertifikat, uppmuntrade Ryssland sina flygbolag att i stället registrera dem i Ryssland, vilket är förbjudet enligt internationella luftfartsavtal. 

– Jag tror inte att någon på försäkringsmarknaden övervägde att Ryssland skulle få omregistrera västerländska flygplan, säger Garrett Hanrahan, global flygchef på försäkringsmäklaren Marsh till Bloomberg. 

Leasingbolagen hörde av sig till sina försäkringsbolag och krävde betalningar på försäkringar som värderade flygplan till allt från 15 miljoner dollar till 150 miljoner dollar, med totala fordringar som kunde överstiga 10 miljarder dollar. 

EU:s sanktioner förbjuder också försäljning av originaldelar och tjänster till flygbolag i Ryssland, vilket kommer att omöjliggöra normalt underhåll. 

Situationen riskerar att göra planen osäljbara när leasingen går ut eftersom underhållet inte kommer att verifieras. 

– Våra medlemmar har betalat för robusta försäkringar i årtionden, som vi har just för sådana situationer, säger Declan Kelly, ordförande för Aircraft Leasing Ireland, en industrigrupp som representerar 33 uthyrare i landet till Bloomberg. 

– Vi förväntar oss att dessa krav kommer att betalas ut i sin helhet.

AerCap Holdings NV, det största jetleasingföretaget, säger att det har lämnat in ett krav på cirka 3,5 miljarder dollar för att täcka förluster på 113 plan som fastnat i Ryssland. 

Försäkringsmäklarföretaget Marsh tror att Rysslands beslag kan överträffa attackerna den 11 september 2001 och bli den största täckningsförlusten i flyghistorien. 

Logiken är att ingen förväntade sig att fyra plan skulle gå ned samtidigt, som 2001. Ingen har heller förväntat sig ett massbeslag som det som nu sker i Ryssland.