Annons:

Premium

App-lösning som samlar flygpoäng blir domstolsfråga

Points Guy som tipsar om hur man kan maximera användningen av flygpoäng stäms nu av American Airlines. Flygbolaget reagerar över deras app som gör att frequent flyer-poäng från olika bolag kan samlas i en pott. Text: Janne Sundling

”Flygbolaget försöker få ett domstolsbeslut som leder till att Points Guy får ta bort all data som samlats in och lagras på webbplatsen som är kopplad till AAdvantage-medlemskonton”

American Airlines lämnade in en stämningsansökan i januari och hävdade att appen som Points Guy lanserade i september 2021 bröt mot flygbolagets regler för kundernas integritet i deras lojalitetsprogram AAdvantage. 

Points Guy hade i förebyggande syfte stämt American för att försöka fastställa att konsumenter lagligt kan mata in och hantera sina egna frequent flyer-data på en tredje parts webbplats.

Flygbolaget försöker få ett domstolsbeslut som leder till att Points Guy får ta bort all data som samlats in och lagras på webbplatsen som är kopplad till AAdvantage-medlemskonton.

Points Guy startades av Brian Kelly för över tio år sedan som en blogg men har växt och köptes av Red Ventures 2017, som bland annat också står bakom Lonely Planet och CNET. De är nu också stämda av American Airlines.

En distriktsdomare avvisade i fredags Points Guys yrkande om att avvisa fallet som felaktigt inlämnat till federal domstol i Fort Worth, där American har sitt huvudkontor eftersom en ”väsentlig del av händelserna som gav upphov till Americans anspråk inträffade i detta distrikt.”