Näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson duckar Travel News
frågor om ansvaret för SAS och bolagets relationer till facken:
”Avtal och konflikter sköts mellan arbetsmarknadens parter”. Av:
Leif Holmkvist.
”I det sammanhanget bör rimligen SAS ha informerat sin största ägare regeringen om följderna och att de förberedde en Chapter 11-ansökan”
Det står nu klart att SAS länge arbetat med sin ansökan om konkursskydd vid amerikansk domstol under tiden de förhandlat med piloterna. Enligt piloternas ordförande Martin Lindgren har företaget saknat vilja att göra upp och tackat nej till fackets förslag om 25- procentiga kostnadssänkningar. För en månad sedan sade regeringen nej till att bli långsiktig ägare i SAS. Fyra miljarder kronor i hybridobligationer och kreditgarantier av skattebetalarnas pengar ska omvandlas till aktier som kommer att spädas ner så att de i praktiken efterskänks om rekonstruktionsplanen lyckas. I det sammanhanget bör rimligen SAS ha informerat sin största ägare regeringen om följderna och att de förberedde en Chapter 11-ansökan. Travel News frågade därför näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson: När informerade SAS ministern om planerna på att ingå i ett Chapter 11-förfarande?