”Pelješac har sett nära pre-pandemisk turismtrafik, och en ökning med 25 procent av antalet övernattningar (besök) hittills jämfört med 2021”
Kroaterna har länge velat skapa en fast förbindelse mellan södra Kroatien, med bland annat medeltidsstaden Dubrovnik, och norra Kroatien.
Kuststräckan i landet bryts av Bosnien och Hercegovina, och resenärer från norra till södra Kroatien har kunnat hamna i tidsödande tull- och passkontroller. Denna önskan blev verklighet när Pelješac-bron öppnades i juli, vilket drastiskt har förändrat resandet i både Kroatien och Bosnien. Det har minskat restiderna i Kroatien, och ökat turismen.
– Pelješac har sett nära pre-pandemisk turismtrafik, och en ökning med 25 procent av antalet övernattningar (besök) hittills jämfört med 2021, förklarar en representant från Croatia National Tourism Board för resesajten Skift.

Ston, en destination känd för Walls of Ston, Europas längsta kompletta fästningssystem, har också fått ett turismuppsving av Pelješac-bron. Antalet besökare har fördubblats från förra året och staden har redan registrerat fler övernattningar än 2021. Den nationella turiststyrelsen har rapporterat att Ston, liksom hela Pelješac-halvön, har sett en ökning av besökare från framför allt Polen och Slovenien.
Innan bron öppnades gick trafiken genom Neum-korridoren i Bosnien. Ett avtal från 1998 mellan de två länderna fastställde att förare kunde hoppa över tullen i Neum endast om de inte gick ur sina fordon vid någon punkt under sträckan på 5,6 mil.
Det kroatiska inrikesministeriet uppskattar att antalet fordon som korsar Neum-korridoren mellan 19 juli och 30 september var 75 procent under 2019 års nivåer.
Men den nya bron har inte skadat Bosniens pågående turismåterhämtning. Där rapporterar man att landet registrerade 56 och 46 procents ökningar av turistankomster respektive övernattningar under de första åtta månaderna 2022, jämfört med samma period förra året.
Men Pelješac-bron har avsevärt påverkat verksamheten för det kroatiska rederiet Jadrolinjia, en stor aktör i landets reseindustri. Kroatiens största färjeoperatör har sett en betydande minskning av antalet passagerare på sin mest populära rutt, linjen Ploče-Trpanj.

Kroatiska turistmyndigheter tror att övergången kommer att öppna upp fler populära turistmål i landet för internationella besökare. De som reste mellan Split och Dubrovnik stötte ofta på massiva trafikstockningar tidigare.
Samtidigt kommer Pelješac-bron att underlätta Kroatiens inträde i Europeiska unionens Schengenzon. Europeiska kommissionen investerade 357 miljoner euro i bron, ungefär 85 procent av projektet.
– Bron Pelješac har förbättrat medborgarnas vardag i närliggande områden genom att minska restiden, säger Ognian Zlatev, EU-kommissionens representationschef i Kroatien till Skift.
– Ett smidigt flöde av varor och människor har också underlättat tillgången till offentliga tjänster som sjukvård. Denna sömlösa koppling kommer säkerligen också att gynna turism, handel och stärka territoriell sammanhållning.